Passau - Reisverslag uit Passau, Oostenrijk van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu Passau - Reisverslag uit Passau, Oostenrijk van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu

Passau

Door: Wim.

Blijf op de hoogte en volg Wim

28 April 2009 | Oostenrijk, Passau

Zondag, Balatonfüred

Na een lange maar goede reis komen we op de door ons geplande camping aan in Passau. Nu gaan we voor het eerst een caravan neerzetten, het terrein is licht glooiend, maar we zijn een Alpen-Kreuzer gewend, dus dit moet een eitje zijn, en niet iets van: Hé Wim, ik denk nog steeds dat we rijden, verrek, de caravan rijdt het heuvel af! Nee, dat gaat ons niet gebeuren. Na de installatie gaan we in Passau zelf een restaurantje zoeken, het wordt een Kroatisch ding, we hebben geen zin om erg lekker te eten, en Wim heeft geen hoge dunk van die mensen. We liggen vroeg op bed en de volgende morgen vertrekken we later dan we willen, omdat de slagboom van de camping niet voor 8 uur open gaat.Je vraagt je af als je 's nachts wel om dringende redenen weg moet, hoe dat gaat. Nou gewoon , je kunt er niet af. Deze camping is ANWB goedgekeurd, zou die inspecteur ook op deze dingen letten? Enfin, we zijn bijtijds in Balatonfüred op de camping. Een immens groot complex, bijna leeg en we worden verzocht om op dat gedeelte van het terrein te gaan staan waar de wc open is.Het waait redelijk en de populieren versterken het geluid. Het meer ligt er mooi bij. Een Hollands stel is voor kennissen op zoek naar en camping, zelf wonen ze sinds éen jaar hier in Vesprem. Ze hebben een bedrijf dat zowel onderbroeken als tuinstoelkussens maakt. We vragen naar de overeenkomst tussen die twee dingen , maar die zijn er niet.Hij komt duidelijk, aan zijn accent te horen, uit de buurt van Deventer. Ze vragen ons naar onze bevindingen van de camping, die hebben we dus nog niet. Alles ziet er erg gedateerd uit, het kan ons niet schelen, wij zijn zo weer weg. De volgende dag gaat Wim op pad voor brood en geld. De camping heeft een wifipoint, dus dat is voor de avond, maar dan blijkt dat de receptie om 16 uur vertrokken is. Niks Skype dus. De bank geeft geen geld en navraag brengt ons bij een ATM die zowaar wel forinten geeft. We hoeven er niet veel van, of juist wel, want ze zijn minder waard dan een jaar geleden. Dat blijkt ook bij de Pennymarket die open is op deze zondag. Het is niet gratis maar wel beduidend minder geld dan we gewend zijn. We gaan fietsen over het schiereiland in het Balatonmeer, Tihany. Drinken koffie bij de ferry naar Siofok en als er in de verte donkere wolken aankomen springen we op de fiets en racen naar de caravan, het gaat gemakkelijk , want we hebben wind mee. Op het terras had Mieke een café Machiato besteld en er duidelijk bijgezegd dat ze een groot glas wilde, Hij komt met een expresso en loopt weer terug als Mieke zegt dat dat geen machiato is. Jawel, zegt hij en gaat voor een glas melk. Zo! Ik zeg: Het helpt niet, hij geeft niet toe dat het fout is, waarschijnlijk heeft hij je niet begrepen en dan kan het hier lang duren voor alles recht gezet is. Morgen gaan we naar Szeged en door naar Belgrado. De forinten opmaken voor we het land uit zijn.