Sbeitla - Reisverslag uit Sbeitla, Tunesië van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu Sbeitla - Reisverslag uit Sbeitla, Tunesië van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu

Sbeitla

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

09 Mei 2011 | Tunesië, Sbeitla

Sbeitla 8 mei 2011
Het begint warm te worden als we verder naar het zuiden komen. Maar voor dat we Kairouane verlaten bezoeken we de grote en oudste moskee ter wereld van Kairouane. Binnen de gebedsruimte staan vele pilaren elk is anders dan de andere. Vele komen van Carthago en Sbeitla en zijn hier neergezet nadat de eerste moskee vernietigd was. In de 9e eeuw is met de herbouw begonnen. Het geheel geldt als zeer heilig binnen de islam. Het vrijdagse gebed duurt 4 uur. Dat doen wij er ook over om in Sbeitla te komen, want we doen alsof we per scooter reizen. Ik vroeg Mieke vanmorgen om achter in de auto te gaan zitten, pal achter me om zo een beetje het idee van scooteren te krijgen. Dat viel niet mee, wat ik als reactie kreeg. Het is boven de 30 gr.in Sbeitla en we rijden naar het duurste resort, ook de enige die er is en zien boven op de heuvel het hotel. Uitzicht vanuit de kamer op het balkon en het zwembad en de gehele Romaanse stad die nog over is, en dat is nog zeer veel en de moeite waard. Maar de prijs is vast en er wordt niet onderhandeld, we zijn de enigen in het hotel, daarom ook, waarschijnlijk. We gaan in het dorp kijken, de Lonely planet, opnieuw aangeschaft want de onze is thuis blijven liggen, die geeft hoog op over Hotel de la Jeunesse. Een lange pijpenla met open hemel en aan beide kanten kamers met toilet, dit alles betegeld en natuurlijk, zoals alles in Tunesië, blauw geschilderd. Hier kunnen we 5 nachten blijven vergeleken bij het resort.
Even iets over de wegen hier. Daar kun je kort over zijn want die zijn goed. Het staat meestal in beide schriften aangegeven, alleen kleine dorpjes staat (waarschijnlijk) alleen in het Arabische schrift. Veel politie op de grote kruispunten, maar door ons anders gekleurde nummerbord worden we zelden aangehouden, soms alleen even voor een kort praatje. Er wordt veel gezwaaid en gegroet, men is duidelijk blij om toeristen te zien. Op de markt horen we een nieuwe kreet: ”Arme Sloeber Prijs”. De kreet Den Haag Vandaag kennen ze ook. We houden ons daarna maar stil over van waar we vandaan komen.
De Romaanse nederzetting hier geeft nog steeds een goede indruk hoe het ooit geweest was. De 3 tempels bij het plein staan nog behoorlijk overeind zoals ook de triomfboog. Alleen zie je de hinderlijke balk van het benzinestation er tussen en een bewaker wijst ons er open zegt dat we verderop de boog zonder streep kunnen fotograferen. S’Avonds betrekt het en er vallen zowaar wat regendruppels, Mieke vindt het koud worden maar we drinken een glas wijn voor ons onderkomen. Daar lezen we ook over de curfuy in Tunis. Maar na 9 uur in de avond is iedereen al naar de couscous dus dat uitgaansverbod stelt niet veel voor de maniefs zoals het in het Frans heet spelen zich af tussen 3 en 6 uur s’middags. En het is al eigenlijk een nieuwe folklore aan het worden.Maar dat is alleen in Tunis, hier in het binnenland is niets aan de hand, maar toeristen zie je niet, ja gisteren , een bus bejaarde buitenlanders bij de Romaanse opgravingen, maar die gingen al snel weer verder.

• 09 Mei 2011 - 12:00

Cleo:

mooie foto's!

• 09 Mei 2011 - 13:00

Rob:

leuk begin van een nieuw avontuur,en mooie foto's.
    We zijn benieuwd naar het vervolg...
    Veel plezier, en hoe is het met de rug gaat het een stuk beter....

Grtzzz Rob

• 10 Mei 2011 - 20:03

Danielle:

Zo te lezen is het genieten begonnen! En laat het genieten nog even duren..

Liefs Danielle, Mathijs & Meijs

• 11 Mei 2011 - 07:17

Hans Van Dam:

Je maakt er wel werk van Wim, met pleizier hebben we deze twee laatste verslagen gelezen, de treffende details, achtergrond informatie,(geschiedenis) vleugje humor en de foto`s maken het prettig te volgen.

Veel pleizier jullie beiden en blijf allert bij drukte een hand op je camera, en de andere op je knip.

• 18 Mei 2011 - 14:29

Gerrit Kouwenhoven:

Die foto van de jeugdherberg is fantastisch met dat blauw en dito hemel

• 04 Januari 2012 - 18:24

Alinda:

Wat een leuke blog heb je geschreven ...Ik ben er zelf ook geweest aangezien mijn vriend er heel dicht in de buurt woont en het is dan grappig om te lezen hoe andere mensen het ervaren.