De eerste dagen - Reisverslag uit Serrières-sur-Ain, Frankrijk van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Serrières-sur-Ain, Frankrijk van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Wim Wagenaar

Blijf op de hoogte en volg Wim

07 Juni 2015 | Frankrijk, Serrières-sur-Ain

`DE EEERSTE DAGEN
Vrijdag de 5e juni gaat het dan toch gebeuren dat ik mijn scooterreisje kan gaan beginnen. Gisteren had ik een afspraak met mijn internist en elke keer als ik binnen stap vraagt ze hoe gaat het meneer Wagenaar? Ik probeer dan elke keer iets nieuws te bedenken. Vandaag was mijn antwoord: niet goed maar wel beter. Beter dan enkele maanden terug en vandaar dat mijn scooter klaar staat. Ze was het met mij eens dat dit een heel goed medicijn zal zijn. Maar ik rij al snel Duitsland in en ik zie dat het scherm van de tomtom op zwart gaat. Duitsland staat er niet in en dan herinner ik me dat ik de westelijke kaart van Europa er in heb staan. Want als het niet zo goed met mij gaat zou ik misschien wel een weekje Engeland kunnen gaan doen. Dus ben ik vergeten dat ik de andere kaart had moeten downloaden. Nu moet ik uit mijn hoofd de weg via Duitsland naar Monschau zoeken en dat lukt. Als ik Monschau voorbij ben en naar de Hoge Venen afdraai en dus België binnen rij valt de tomtom telkens uit de houder. Dan blijkt dat zuignap kapot is en ik weer zonder tomtom rij. Het probleem is niet zo snel oplosbaar. Het is een zeer hete dag en dan is uitdrogen op de scooter een probleem als je niets drinkt. Dat merk ik in Bastogne, de eerste kampeerplaats. De boel opzetten en inrichten en dan uitrusten op een terras en de route voor morgen met behulp van de kaart opschrijven. Ik heb wel een uitgeprinte versie van de rit maar die is te summier. Dan rij ik naar het McAuffit plein en zie net een groot peloton toerfietsers aankomen onder politie escorte en allemaal, ik schat zo’n 200 fietsers, met een shirt aan waarop staat: 70e herdenking van de battle of the Bulge. De slag om Bastogne en McAuffit was de man die als antwoord op de vraag van de Duitsers zich over tegen had geantwoord ‘Nuts’. Nu zou men eerder het veel misplaatse woord F*ck hebben gezegd want dat mag je nu zelfs tegen de Koning zeggen. Ik ben door de rit en de hitte danig vermoeid en ga na het eten al vroeg de tent in, want er dreigt hevig onweer. De tv gaf een verslag uit Brussel dat er niet om loog. Hier begon dit Ardennenoffensief tegen 10 uur. Je merkt het zeer goed, de bliksem slaat als ware naast je tent in en die tent zou zonder mij beslist weggewaaid zijn. De volgende morgen blijkt de scooter omgewaaid te zijn, terwijl ik hem behoorlijk ver in het struikgewas heb gezet, maar als hij weer overeind staat werkt alles nog. De volgende dag ben ik al weer vroeg op pad, het is een beetje mistig van het optrekkende water maar de temperatuur loopt langzaam op naar 27 gr. Ik volg de departementale wegen en merk dat die in Franrijk erg goed zijn dit i.t.t. België en vooral de Duitstalige kantons, die wegen zijn erbarmelijk slecht. Via Arlon en Longwy rij ik naar Neufchateau en stop bij Langres, want ik wil eindelijk die ommuurde stad eens zien en de camping ligt binnen de stadsmuren. Omdat ik tailwind heb gaat het vandaag sneller dan gisteren, bovendien staat de richting in Frankrijk beter aangegeven dan bij onze Zuiderburen. De scooter rijdt regelmatig boven de 70 op de teller en ik ben na 6 en een half uur in Langres. De camping ligt binnen de ommuurde stad en je loopt buiten de camping zo de oude stad in. Een nadeel van de camping is dat alles via een code gaat, dus ook de toiletten en douches en je kunt pas na 17.30 inschrijven. Ik zou het aan een ander kunnen vragen maar ik ga op de scooter door de nauwe straatjes rijden en strijk op een terras neer en krijg een pils in een glas die ik vorig jaar jaar heb gekregen maar in de afwas gebroken is. De kans om het mee te nemen schat ik nihil. Later ontmoet ik een Fries echtpaar die op de terugweg is en verklaren dat het de hele afgelopen maand mooi weer is geweest. Ze staan verbaast over mijn reis en ook de vorige als ik er over vertel. Zondag de derde dag vertrek ik met fris weer maar de zon komt eraan om 7.30. Het is de eerste uren stil op de route. Ik heb gisteren kans gezien om de tomtom goed maar flexibel te monteren met mijn hoofdkussen. Dat zal ik later laten zien. Kwestie van zeer creatief denken. In ieder geval pluk ik er de vruchten van want mijn route gaat over stille wegen en nu ik het kan controleren met een werkende tomtom, was het niet gemakkelijk geweest om de goede weg te vinden.( Dat is vaak een probleem afgezien van een navigatie) Maar nu bewonder ik Gray aan de Saone en een uur later Dole, ik was er nog nooit geweest en dit is werkelijk een omissie, wat een pracht en een strengheid in de bouw van de huizen en gebouwen, een must see. Maar de kers op de slagroom is Louhans, gelegen tussen Dole en Bourg en Bresse. Oude huizen met onderdoorgangen en bogen in kleuren maar vooral oud en schitterende gebouwen. Ik ga koffie drinken bij zo iets moois, er is weer tailwind en ik schiet behoorlijk op. Via Bourg naar Pont d’Ain en dan door langs de Rhône en wat later naar de noordoever en dan is er in een klein dorp genaamd Serrieres de Briord een mooi meer met tientallen zwanen, onder de bomen met zicht op het meer zet ik de tent op en ga een half uur met de benen in het water staan, de hitte is slecht voor mijn oude hartspier. Nu staat er al meer dan 900 km op de teller. Morgen naar Digne en dan naar Cagnes sur mer, wachten op de boot naar Corsica op woensdag. Ik zoek nog een kaartlezer die mijn foto’s van de Nicon in de laptop wil zetten.

• 07 Juni 2015 - 17:53

Jan:

Dag Wim,

Het leek misschien onmogelijk maar ik heb alle vertrouwen in je dat het glas toch geconfisqueerd hebt.

• 07 Juni 2015 - 18:11

Arie Van Loon:

fijn weer een reisverslag Wim
    ik geniet er al weer van , goede reis en bedankt dat ik [mee mag rijden ] op deze manier
    groetjes Arie

• 07 Juni 2015 - 18:23

Tom:

Hoi Wim
    Als ik zo je verhaal lees kan ik haast niet wachten om zelf weer met de motor op pad te gaan. Rij voorzichtig en geniet ervan.
    Groeten Tom

• 07 Juni 2015 - 19:15

Annette Lhors:

Hallo Wim,
    Wat fijn dat jij alweer op stap bent !!!Het betekent dat jouw gezondheid goed genoeg daar voor is toch ?!ik ben heel erg blij voor jullie !!!
    Ik ben sinds begin April in Schiedam bij Juliette. Zij heeft op 23.04 een zwaar operatie gehad maar helaas moet zij eind Augustus nog een keer onder het mes....grote teleurstelling, de arts hebben maar de helft kunnen weghalen (endometriose) en haar grote angst voor een stoma is er nog want de darmen worden pas bij de 2e operatie behandeld...Zij is nu een beetje aan het opknappen en ik zorg voor haar, de dieren,huishouding etc...
    Corsica......vol herinneringen voor mij !!! Vergeet een ding niet als jij daar bent !!! Ze zijn 1e Corsicanen en dan pas Fransen... Heel belangrijk !!en als jij "petits rougets grillés" eet en beignets de fleurs de courgettes, denk aan mij !!! bofkont !
    Il lees met heel veel plezier jouw verslag !!!
    Geniet, Voorzichtig zijn en dikke kus,
    Annette

• 07 Juni 2015 - 19:38

Christian:

goede reis !
    Wij sporters op het loopband groeten jou!
    Mach es gut! Christian

• 07 Juni 2015 - 21:39

Trijn Kersaan:

Hallo Wim,

Fijn dat je je goed genoeg voelt om weer op reis te gaan!
    Doe voorzichtig en een hele goede reis.

Groeten Trijn

• 08 Juni 2015 - 07:10

Hans Van Dam:

Dag taaie rakker, ik las gisteren dat voor het eerst dat je weer onderweg bent. Een licht gevoel van schaamte overviel me omdat ik je niet even van tevoren persoonlijk een goede reis gewenst heb, maar daarna kreeg ik weer een blij gevoel dat je doet wat je van plan was. Ik hoef je niet te vertellen dat ik je verslag weer met genoegen heb gelezen en het zal blijven doen. Je zult wel een beetje boos op jezelf geweest zijn dat ondanks de goede voorbereiding je kaarten niet dekkend waren , maar je vind meestal wel dingen die beter hadden gekund bij nieuwe ondernemingen laat dat een schrale troost zijn bij tegenvallers.

Ik persoonlijk heb we eens baat gehad bij een eenvoudig kompas als ik niets aan de navigatie had. dan kon ik globaal in de gaten houden dat ik toch de juiste richting aanhield als plaatsnamen je niets zeiden en daardoor wegwijzers nutteloos waren.

Overbodig te zeggen dat ik alweer naar je volgende verslag uitkijk Wim en ik aan je blijf denken.
    Moge je gezondheid je deze dagen niet in de steek laten mijn vriend, ik ben niet het gebedstype en zal nooit een kaarsje voor je branden maar ik blijf toch voor je duimen. Je doet het toch maar weer en ik ben trots op je dat zal Mieke ongetwijfeld ook zijn, en bij deze de groeten aan jouw en ook aan haar.

Hans van Dam

• 08 Juni 2015 - 22:42

Joeb:

Hai Wim,
    Al lezend krijg je het gevoel bij jou achterop te zitten!
    Nog een fijn reis

Joeb

• 09 Juni 2015 - 08:11

Geert Heuvels:

Ha Wim,

Zoals elk jaar volg ik je reis en de verhalen op de voet!
    Geert

• 09 Juni 2015 - 11:34

Pim De Jonge:

dag buurman,

Genoten van je verslag.
    Langres, mooie stad en fijne kazen111
    Bresse, fijne kippen!!!!

Bofkont.
    Zoals je gemeld hebt loopt alles, ondanks Tomtomische ongemakken
    naar wens.
    Ben benieuwd naar het verdere verloop van je reis.

Hou het roer recht en tot ziens bij je volgende verslag

Pim

Verslag uit: Frankrijk, Serrières-sur-Ain

The road to Corsica and Sardinia

Beste volgers van de blog Wim Wagenaar waar ben jij nu.

Na heel wat getob met de gezondheid ziet het er op dit moment naar uit dat ik de inmiddels geplande reis op de scooter toch kan gaan maken.
Er diende nog e.e.a. met de internist geregeld te worden maar dat leken overkoombare probleempjes en kan ik dus op 5 juni 2015 mijn reis naar Corsica & Sardinié beginnen. Ik reis via de Route Napoleon naar Nice en neem vandaar de ferry naar Calvi op Corsica. via de woeste westkust ga ik dan bij Bonifacio op de zuidpunt over naar Sardinië Ten westen en oosten van Sardinié liggen 2 eilandjes die natuurreservaten zijn en met een bootje kun je er naar toe en het op de scooter bekijken. Via de oostkust ga ik het eiland rond en ga na een dag of 10 terug naar Corsica en doe dan de oostkust en binnenland en neem als alles goedgaat de nachtboot naar Toulon en dan is het nog 4 daagjes tuffen naar huis.Dan ben ik 5 weken " en route"geweest en is het tijd voor vakantie.
Ik verwacht rond de 8e juni de eerste impressies van de reis op de site te zetten.

Aarzel niet op je bevindingen en aanmoedigingen op de site te plaatsen, die zijn voor mij extra "brandstof"om door te gaan, vooral als het even tegen zit.

Het is pas 25 jaar geleden dat ik Corsica voor het laatst heb bezocht en verwacht dat het er nog net zo bij ligt.
Volg me op mijn blog en dan weet jij het ook of dat zo is.

Wim Wagenaar