Vague de Chaleur - Reisverslag uit Dienville, Frankrijk van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu Vague de Chaleur - Reisverslag uit Dienville, Frankrijk van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu

Vague de Chaleur

Door: Wim Wagenaaar

Blijf op de hoogte en volg Wim

02 Juli 2015 | Frankrijk, Dienville

Vague de chaleur
Het gaat er op lijken dat ik dan eindelijk eens, zonder van een hotel heb moeten gebruik maken, een rit kan voltooien. De hittegolf die ook heel Frankrijk treft slaat ook toe op het scooteren. Was het van Toulon naar Valreas nog een redelijk ritje, het feit dat ik die dag al om 6.30 begon te rijden scheelt veel. De volgende dag werd een rit van Valreas naar Pont de Vaux, dat ligt iets ten noorden van Macon. Er loopt iets verder in het binnenland, dan de Route du soleil, een mooie gele weg en als scooterrijder ben je helemaal in je sas. Een prachtig wisselend landschap met die bloeiende lavendel velden en de van Gogh zonnebloemen, maar ook het frisse groen van de druivenstruiken. Ik rij dan weer hoog, dan weer laag en kom door vele dorpjes. De navigatie brengt mij in een boog om Lyon, het enige dat ik er van zie is het vliegveld waar ik pal langs rij. Eigenlijk alleen wat wij platteland zouden noemen maar de Fransen gebruiken het betere Rurale er voor. Wel begin ik helemaal rijp te worden, alles doet pijn en ik ga een beetje suffig worden. Dan ben ik ineens weer klaar wakker want mijn achterwiel slipt helemaal weg. Ik kan in een reflex met mijn rechterbeen op de grond de boel corrigeren en ben er weer helemaal bij. Het was smeltend asfalt, dat ziet er het zelfde uit als schaduw van boomblad in de bocht. Ik drink de laatste halve lt. water en het is dan nog 20 km naar de camping. Voel me weer erg lucky dat ik niet onderuit ben gegaan want ik had bijzonder weinig kreukelzone aan of op. Alleen de helm is van de bescherming over gebleven, de rest is op of in de scooter. Ik weet het, maar ik ben buiten heel veel dingen ook een ijdeltuit en wil dus ook ongelofelijk bruin worden. Alles, inderdaad, heeft een prijs. Ik wil onder de bomen bij de Saone staan en dat kan omdat ik geen stroom nodig ben. Het is er koeler en het waait en de suggestie van stromend water doet je denken dat het er fris is. Het enorme nadeel is dat het populieren zijn, lawaai bomen, maar alles heeft een prijs. ’s Avonds zit ik met de eigenaar van de grote camping te kletsen en te filosoferen, want ik heb bij binnenkomst op de camping de naam de avonturier op de scooter gekregen. Hij zegt dat hij te veel rookt en te veel drinkt en ik geef hem mijn advies: sigaretten moet je verkopen en niet roken. Dat heb ik gedaan. Wat hij later moest gaan doen, vroeg hij zich af. Zorg dat je het niet te laat gaat doen, antwoordde ik. We hadden dezelfde steen in de ring. Is dat Lapis, vroeg hij en ik haalde de schouders op in de geest van: What else? Hij vroeg of ik er geweest was, in Afghanistan. Nee, zei ik, in sommige landen moet je niet heen gaan of vandaan komen. Hij knikte. Ik vertelde hem dat hij de vorige keer dat ik op de camping kwam flessen wijn aan de mensen uitdeelde. Hij veerde op; verdomd, dat is in 2009 geweest,het warme water was op en hij wist niet hoe dat kwam. Later bleek het gas op te zijn geweest. Ik slaap als een roos en sta om 5.45 op en ga koffie zetten en de boel opbreken. Om 6.45 rij ik de frisse ochtend in en dat blijft zo tot 11 uur, dan gaat de hitte weer beginnende rit gaat naar de omgeving van Troyes, ergens bij een meer in Dienville, 260 km. In de loop van de ochtend heb ik wat brood gekocht en ik merk dat ik weer begin te suffen, rij op de middenstreep en kan de ogen nauwelijks open houden en waarschijnlijk ook enorme dorst. Het duurt even, want ik rij door eindeloze korenvelden en die geven een enorme hitte af, maar dan begint een bos en stop ik bij een zijweggetje en kom tot rust en drink Yop, drinkyoghort en de rest van het water en eet een rozijnenbroodje. Dan ben ik weer Wim die op reis is. Gisteren schijnt het 40 gr. te zijn geweest, ik zag het ergens bij een apotheek, vandaag is het iets minder, 37. Op de camping krijg ik verse koffie van de Belgische buren en ga eerst weer een tijd in het zwembad liggen, net als gisteravond. Toen merkte ik dat ik me niet goed voelde, ik voelde veel te heet aan en zag toen, het was al na 7 uur, dat het zwembad nog in gebruik was en wist niet hoe gauw ik in de onderbroek in het water moest komen. Het koelde me heerlijk af, maar het is veel te heet voor een hartklungel als ik. Aan leten maken had ik weinig zin en kocht een bakje frites, maar veel plezier beleefde ik er niet aan. Dat wordt vrijdag in Dinant wel anders. Ga na de brug rechtsaf en als je weer de andere kant op kunt staat daar de lekkerste frietkot van de hele streek. Dat staat mij te wachten. In Valreas werd ik wakker omdat mijn slaapmat in de zon kwam te liggen, waar ik in de middag een dutje dacht te doen, de hitte wekte me genadeloos. Albert Camus, geboren in Algerije en Nobelprijs winnaar zei het al: de zon is niet democratisch verdeeld op de wereld. Op Sardinië sprak ik met de meisjes die bij de wagentjes van de supermarkten zaten en vroeg da waar ze vandaan kwamen. Senegal, Niger, en Nigeria. Jongens ook idem dito.Die 50 ct. wisselde dan van eigenaar en ik had mijn aflaat. Ik klaag over de ferry prijzen, zij niet, terwijl ze een veelvoud hebben betaald dan wat ik heb betaald. Camus zei het al; niet democratisch. Maar om door een vogel in de herinnering voort te leven, dat, dat vind ik iets. Die roep van de hop geeft het al weer; We zijn met z’n allen allemaal alleen. Dat kun je ook niet anders dan om middernacht te verkondigen. In Valreas in de Provence, zat ik een stukje kip te eten op het terras en er kwamen 2 mannen aan een tafel zitten, de een leek een ongelikte Engelsman, rare zwembroek of campingbroek aan, de ander leek op Prof. v h Reve. Karel. De ander zat in gedachten rond zich te kijken en beiden spraken niet. Dat duurde een kwartier, toen kwamen wat ik dacht en ook juist was, twee echtgenotes. De een zag er uit als een werkster die bij de ander in dienst was. Toen hoorde ik dat ik fout zat, het waren Nederlanders. De beide dames pakten hun telefoon en ook Karel v h Reve deed het zelfde. Na een tijdje had ik het door, daar zaten 4 mensen aan een tafeltje Wordfeut te spelen en spraken niet met elkaar. Ik stond op en ging naar mijn tentje om met mezelf te communiceren. Gisteravond kwamen twee mensen die de volgende dag een keuken en toiletunit gingen plaatsen op de camping aan de Saone bij ons aan een tafel zitten. Beiden kwamen uit Nijverdal de standplaats van het bedrijf. De een sprak naar hij zei, ABN, dus alg beschaafd Nijverdals, ik kan dat goed verstaan maar voor de rest van de tafel was het onverstaanbaar. De man zelf deerde het niet dat hij niet begrepen werd. Gisteravond zat er een jong hopje in een boom vlak bij mijn tent. Hij moest nog leren, hield niet de juiste pauzes en klonk niet weemoedig genoeg, hij was nog geen echt hop, hopman, zeg maar.Toch weer raakte ik ontroerd, de drang om te verkondigen wat je vind dat de wereld moet horen. Daar kan ik wakker van blijven liggen.



  • 02 Juli 2015 - 20:06

    Arie Van Loon:

    weer genoten Wim
    bedankt en goede voortzetting van de reis
    Arie

  • 03 Juli 2015 - 10:13

    Hans Van Dam:

    Het is geen wonder dat je je af en toe wat minder goed voelt na al die kilometers en die temperaturen die er heersen. Meestal word het koeler als je verder naar het noorden komt maar dat zal nu nauwelijks het geval zijn.
    Gelukkig dat het je achterwiel was dat weg slipte dan valt er meestal nog wat te corrigeren in tegenstelling met het voorwiel.
    Frappant dat een mens op reis zich zo verheugen kan op een frietkot ergens honderden kilometers verderop , het zou best eens kunnen zijn dat als je daar aankomt je helemaal geen zin hebt aan friet. Ik vond altijd het enige nadeel van het buitenland dat je daar nooit een haringkar tegenkwam, nou ja een klein stukje Noord Duitsland in daargelaten. Aan de andere kant was het ook wel fijn om je te laten verwennen met allerlei andere soms onbekende lekkernijen. Ik hoop dat je op je verdere terugreis niet overvallen zult worden met het soort noodweer dat vannacht over ons land trok , het is fijn als je iedere dag je spulletjes weer droog op en aan je scooter kunt hangen, en je kleine wasjes weer fris en droog aan kunt trekken.

    Dag Wim , geniet er van neem de tijd voor de terugrit zolang je rijd heb je nog vakantie.

  • 03 Juli 2015 - 11:22

    Manon:

    Lieve Wim,
    Bijzonder mooi is ook dit verhaal. Nooit geweten hoe een hop eruit zag, dus heb het even opgezocht. Wat een prachtig dier!
    Heb je net wat SMS berichten gestuurd; Ewald en jij zitten niet heel ver bij elkaar vandaan. Ewald rijdt morgen naar Nederland en hoe geweldig zou het zijn als jullie samen dat frietje kunnen eten?!!
    Doe voorzichtig!
    Hele dikke X
    Manon

  • 03 Juli 2015 - 14:36

    Pim De Jonge:


    Cher Guillaume,

    Dit bericht lees ik op vrijdag 3 .
    Je bent in Dinant, dus dat betekent dat je morgen
    in Gies zult arriveren,
    We zien uit naar je komst.
    Als je het idee hebt dat je hier voor verkoeling moet zijn
    dan kun je beter naar Spitsbergen doorrijden.
    Volgens de berichten wordt het hier 37C.
    Niettemin als je de Giese toren ziet knijp in de remmen en houd
    de moteur in de gaten , want ook hier kan het asfalt glibberig zijn.

    Kom goed thuis en tot ziens met groet

    Pim


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Dienville

The road to Corsica and Sardinia

Beste volgers van de blog Wim Wagenaar waar ben jij nu.

Na heel wat getob met de gezondheid ziet het er op dit moment naar uit dat ik de inmiddels geplande reis op de scooter toch kan gaan maken.
Er diende nog e.e.a. met de internist geregeld te worden maar dat leken overkoombare probleempjes en kan ik dus op 5 juni 2015 mijn reis naar Corsica & Sardinié beginnen. Ik reis via de Route Napoleon naar Nice en neem vandaar de ferry naar Calvi op Corsica. via de woeste westkust ga ik dan bij Bonifacio op de zuidpunt over naar Sardinië Ten westen en oosten van Sardinié liggen 2 eilandjes die natuurreservaten zijn en met een bootje kun je er naar toe en het op de scooter bekijken. Via de oostkust ga ik het eiland rond en ga na een dag of 10 terug naar Corsica en doe dan de oostkust en binnenland en neem als alles goedgaat de nachtboot naar Toulon en dan is het nog 4 daagjes tuffen naar huis.Dan ben ik 5 weken " en route"geweest en is het tijd voor vakantie.
Ik verwacht rond de 8e juni de eerste impressies van de reis op de site te zetten.

Aarzel niet op je bevindingen en aanmoedigingen op de site te plaatsen, die zijn voor mij extra "brandstof"om door te gaan, vooral als het even tegen zit.

Het is pas 25 jaar geleden dat ik Corsica voor het laatst heb bezocht en verwacht dat het er nog net zo bij ligt.
Volg me op mijn blog en dan weet jij het ook of dat zo is.

Wim Wagenaar

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2015

Naar huis

02 Juli 2015

Vague de Chaleur

30 Juni 2015

Cap Corse

27 Juni 2015

De koninginnenrit

25 Juni 2015

Mooie Vijgen
Wim

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 256923

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Reis naar Sardinië 2017

09 November 2015 - 30 November 2015

Een Rondje Sri Lanka 2015

04 Juni 2015 - 10 Juli 2015

The road to Corsica and Sardinia

15 Juni 2014 - 25 Juli 2014

De Reis Naar Sarajevo En Verder

08 April 2014 - 08 April 2014

Een Mooie Zondag

25 Mei 2013 - 08 Juli 2013

De reis naar Sicilie in 2013

31 Oktober 2012 - 15 December 2012

Reis door Z.Afrika

13 Mei 2012 - 17 Juni 2012

De Camino naar Santiago 2012

03 Mei 2011 - 02 Juni 2011

De Ronde Van Tunesië 2011

22 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Op zoek naar de Light Brigade op de Krim

30 Juni 2009 - 28 Juli 2009

Reizen 2009.

Landen bezocht: