Geheugenverlies - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu Geheugenverlies - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu

Geheugenverlies

Door: Wim.

Blijf op de hoogte en volg Wim

10 Oktober 2008 | Marokko, Rabat

Vrijdag, 10.10.2008 Taroudannt.eerst even een enkele huishoudelijk bericht: Bé, je zus heeft volgens mij geen bericht over deze site gekregen van mij, en we zijn heel blij Pieter en Monique er weer bij te hebben.En wat zei Fortis altijd? Getting you there, ik ben blij dat ik hier zit.

In Zagora verbleven we in Kasbah Sirocco, een mooi hotel met zwembad onder de palmbomen, luxe voor ons gevoel en ze hebben ook nog eens wijn en bier.Zagora ligt in de Draavallei, 160km ten zuiden van Ouarzazate, je kunt nog 100 km zuidelijker verder over de enige weg, dan ben je in M,hamid en daar eindigt de weg in het zand van de Sahara waar je al de hele tijd doorheen rijdt. We doen dat de volgende dag met de huurauto. M,hamid is een snertdorp, nauwelijks een gelegenheid om koffie te drinken. We rijden wat rond en iedereen springt voor de auto om je iets te verkopen. We houden het voor gezien, er schiet me een countrysong tebinnen die , aangepast zo ongeveer klinkt:t, is een lange weg naar de hemel, Zagora ligt dichterbij. En dat is nog steeds een eind te gaan , van de plek waar ik nu sta.
We rijden de eenzamz weg terug naar Zagora, minstens 2 uur rijden. Voor we weer daar zijn houdt een ventje op de brommer ons aan en wil dat we hem volgen naar het dorp waar we zijn. Voyez le vieux kasbah et le Mellah. Hij wil ons de oude jodenwijk laten zien. La synegoghe! Hebben jullie die niet in brand gestoken ? wil ik vragen maar je moet beleefd blijvenb, dat een moslim je de weg naar het joodse kwartier wijst is al mooi genoeg. Dat Mella komt van mel , dat is zout, de joden mochten vroeger in zout handele! De volgende morgen vertrekken we naar Taroudannt, een rit van 400km. Eerst die enige weg door de vallei terug , dan zijn we in Agdz, daar is een Berberweekmarkt gaande dus stoppen we. Mooie teferelen; de slager aan het slachten, de smid, waarvan het hulpje het vuur aanblaast met een fietswiel, net een braderie van oude ambachten.Dan gaan we weer verder, er is nu een nieuwe weg die eerst piste, dus onverhard, was en nu redelijk breed geasfalteed is. Het lijkt fraai, alleen komen we niemand meer tegen, totaal verlaten land , dan een dorpje en weer niets.Na 50 km wordt de weg weer normale breedte; dwz anderhalve auto breed. Het landschap is echt woest, bergen, stenen en af en toe een palmboom. We komen over een bergkam en zien een zoutmeer in de verte. Het blijkt, dichterbij gekomen, bij een in werking zijnde kopermijn te horen.De oudste mijnwerkershuisjes liggen ingestort tegen de heuvels, de nieuwere zien eruit alsof ze van een eeuw geleden zijn, en de nieuwste die ze aan het bouwen zijn lijken ongeschikt om bij ons als asielopvang te dienen.Veel hopen groen gekleurde stenen langs de weg.We verbazen ons over het fenomenale landschap, zo verlaten, dat het absurt lijkt als we ineens een fietser zien met zijn volledig bepakte hybridefiets, uitrustend in dat landschap.Een Nederlander? het lijkt zo, hij staat bij een herderin met haar geiten.We stijgen naar een volgende bergkam en nog meer leeg landschap daarachter, alleen maar sten en, rotsen in de verte de Hoge Atlas, dichterbij en achter ons de Anti Atlas.Het begint hard te waaien, we naderen Tazenakht, daar moet een grotere weg beginnen, maar we rijden over een stenen veld en dan is er weer asfalt, later weer piste.Het landschap is nog steeds Sahara, de steenwoestijn. Nog weer later zitten we achter enorme trucks die tanks vervoeren van het leger.We mogen niet passeren, traag kruipen de opleggers de heuvel af, stapvoets door de scherpe bochten. Na een half uur mogen we er langs. Nu lijkt het alsof de zon zich gaat verschuilen achter grote stofwolken die naar grote hoogten rijken.Grijs gele luchten die zelfs in de auto te proeven zijn, de lippen smaken naar zand.Een zandstorm.Het blauw in de lucht verdwijnt, de zon is een grijze nevel.Weer later bij de Souss vallei begint er weer groen in het landschap te komen. De arganabomen, ee, olijfachtige boom maar eerder een vuurdoorn gezien de stekels, zien er fris uit. De boom of struik gedijdt tot in wel 50 gr. warmte. Geiten klimmen in die bomen in het voorjaar als diee vruchten dragen en van de pitten die in hun ontlasting zitten maken vrouwen argana olie, ze persen de pitten . Nu wordt het professioneler aangepakt, de geiten zijn uit het fabricageproces gehaald. De olie, beter en tegen meer kwalen geschikt dan Haarlemmer olie, is peperduur en wordt door kleine cooperaties geproduceerd. We komen tegen 5 uur aan in Taroudannt en het is bijna donker. Ik herken de stad niet meer van 17 jaar geleden, volgens mij waren de muren van de stad kenmerkend donkerrood bruin. Nu zijn ze creme kleurig en de stad heeft niets wat echt leuk lijkt. Vanaf het terras van ons hotel zien we 2 stellen jongens innig gearmd over de straat lopen . We besluiten met een fiaker, paard en wagen naar een restaurant te gaan. De koetsier steekt in beide lantaarns aan de zijkant van het karretje kaarsen aan. Dan moet hij eerst nog een sigaret bietsen bij iemand verderop, voor we kunnen vertrekken. De beide stellen gearmde jongens zijn helemaal de weg kwijt: het ene stel is bij een hek terecht gekomen en het andere stel loopt tegen een muur aan . Ze zijn alle 4 steke blind.

• 10 Oktober 2008 - 22:04

BEINA:

OK Wim ik geef haar dat adres alsnog. En wat betreft die jongens, stom stom, ieder had een lamme mee moeten nemen!

• 11 Oktober 2008 - 18:21

Cleo:

Zo ik ben er ook weer even voor gaan zitten.
    Mooie verhalen en foto's!Maar...Hoeveel uur op een dag hebben ze daar?
    Pff een dagje relaxen zeker weer niet ingepland!?
    Veel reisplezier nog!

groetjes!

• 12 Oktober 2008 - 10:38

Jos:

Hi Mieke en Wim, zojuist je webadres van Be ontvangen en... er valt weer veel te lezen en te zien, geweldig wat jullie ondernemen! Ik heb veel in te halen en wens ik jullie veel plezier. Leuk van die innig gearmde jongens!
    Liefs, Jos