De Pirol - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu De Pirol - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu

De Pirol

Door: Wim.

Blijf op de hoogte en volg Wim

21 Juni 2008 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Gisteravond, ik was al gaan slapen is het eiland ge-explodeerd.Er klonken explosies, mesen krijsten en schreeuwden, sirenes gingen af en alles wat toeteren kon deed dat ook. Croatië had de oorlog met Turkije gewonnen. Ik denk dat het strafschoppen waren want het was later dan 11 uur. Ik heb me omgedraaid en ben verdergegaan met wat ik aan het doen was: slapen.Ik had de wedstrijd een kwartier aangezien bij de haven, een terras met rood-wit geblokte Croaten die in nationale kleuren naar 2 enorme schermen zaten te kijken, bij velen al de blik aardig troebel van de alcohol en de meeste mannen, als was het voorgeschreven, ongeschoren en shabby.Ik denk dat voetbal de functie van oorlog heeft overgenomen, zo kan een deel van het volk haar emoties kwijt zonder dat er veel schade wordt aangericht, maar een kwartiertje is lang genoeg.
Gisteren tijdens de 200 km rit naar hier brandde de zon genadeloos op de blote armen en benen. Ik rij in t-shirt en korte broek. In het leren jack leg je het af, éen risico per dag, maar het is wekl een uitgestrekt risico. Het gevolg zijn 2 brandende armen, vuurrood ondanks de al eerdere zon in de Provence in mei.. Bovwendien begint ook die enkel die zo in de knel heeft gezeten een partijtje mee te spelen. De receptioniste van de camping(het kind heeft de ganse dag geen zier te doen en zit keurig achter het loket)verwees ne naar zoiets als prnto scorro of zo aan de haven.Daar lachte de dienstdoende assistente me al snel weer naar buiten. "Dobre Dosli, maar dan wel voor echte problemen" zei ze. " Wat moet ik dan doen" vroeg ik. Pivo en Slivo, zei ze. Wie van die twee ben jij dan, vroeg ik slim. "Wegwezen Herr Wagenaar was alles. U komt er wel uit. Tis goed met je, zei ik a la Fatima vanm de Rabobank en liep verloren naar buiten. Ik zag eruit als een indiaan en dat op een Croatisch eiland. Ben je mooi verdwaald.Morgen ga ik het fort bezoeken maar dan wel op de scooter.In Beograd werd ik tegengehouden maar het is verreweg de beste manier om een fort te bezoeken. Je hebt het zo gezien, het verhaal erover is steevast hetzelfde; of ze hielden het,of het werd veroverd, door list en bedrog of door domheid.Zo'n scooetr is hét middel, tenzij er trappen zijn. Ga dan niet!
Er zit een Pirol boven mijn tent , ik even dat ik een papagaai hoorde, die hadden mijn buren in eh Dubrovnik mee, dat ding kon het geluid van wat een vrachtwagen maakt als die achteruit rijdt imiteren.Dit beest zingt heel elegant maar is erg schuw, hij blijft boven in de bomen maar vanochtend zag ik hem. Mijn buurman hier leende me zijn vogelaarsboek en nu zag ik dat hij fel geel en zwart is. Vraag hoe heet zo.n beest in het Nederlands. Maar als je hem in een kooi doet en thuis houdt dan zou hij bij mij binnen 5 dagen op het menu staan. Vanochtend naar het eind van het eiland gereden, een lange , gelukkig verlichte tunnel door en dan kom je in Hvar Grad. Een paar slagen groter dan het dorp waar ik zit,In Sarajevo had ik gevraagd naar de weg vandaar naar Montenegro. Daar zit ook midden in het land een lange tunnel, niemand wist of die verlichtwas. " Ga er maar van uit dat het alleen maar een gat door de berg is", zei men. Vandaar dat ik er van af heb gezien. Vanmiddag, het nog steeds genadeloos heet weer, naar de zee gelopen100 mtr. Toen zag ik een bankje op een rots aan het water en 2 pijnbomen er naast die de bank in de schaduw zetten. Mijn tas en t-shirt als kussen ging ik op de bank liggen en werd een uur later weer wakker. Na het zwemmen bij mijn tent hetzelfde gedaan, slaaapmat in de schaduw en knorren maar : 2 uur.
Mijn Duitse buurman, zijn vrouw ligt al 2 dagen met migraine te bed, is erg behulpzaam en uiterst formeel, zoals Duitsers wel meer zijn. Ik vertelde hem ook het verhaal dat Mieke naar Venedig komt. En, dat had ik Mieke per telefoon vertelt, dat als ik dit vertel aan mensen en over Venetië begin, ze me op de koffie vragen. Tegen die anderen zeg ik dan: Gaan we samen 4 dagen hand in hand door die stad lopen. Dat heb ik niet tegen Mieke gezegt, anders houdt ze me daaraan ook nog.

  • 22 Juni 2008 - 19:29

    BEINA:

    Beter zo "hand in hand" dan wat oranje gedaan heeft. Dat was zeker niet hand in hand. Maar ik denk dat Mieke goede ogen heeft en kun jij de borst wel natmaken want dat worden echt wel vier dagen afzien!! Achteraf zul je daar geen spijt van hebben.groeten van BEINA

  • 23 Juni 2008 - 00:29

    Federico:

    Tuffe en suffe dat is het mooiste wat er is !Vaya bien

  • 23 Juni 2008 - 14:05

    Danielle:

    Hoi Wim,

    Mijn baas is Kroaat en van hem heb ik aantal woorden geleerd, misschien heb je er iets aan... Fonetisch klinkt het als: "pietskoemaan" = godverdegodver.. Hoop overigens dat je vaker "dobre" gebruikt.. = goed!

    Tank lekker bij daar!

    Dikke kus,
    Danielle

  • 24 Juni 2008 - 20:59

    Bea:

    ha ha die voetbal is wat maar in holland is de rust terug gekeerd wel jammer het was heel gezellig,maar daar merk jij niks van ,het bis hier ook lekker weer,maar beleef niet zoveel als jou !!nog steeds leuk om te zien !!!!groetjes aan mieke

  • 24 Juni 2008 - 21:34

    Pieter:

    Hallo Wim, dit beest, die Pirol, heet
    gele zwartoog fischeri volgens de vogelaars. Moet hierbij wel melden dat ze het onderling niet altijd eens zijn..
    Hoe dan ook, ga in Venetie lekker zitten op een van de te dure terassen op het San Marco plein en laat je bezingen door de staff daar, en geniet van een overpriced cappucino met Mieke!
    The best You can get!
    Doe het voor mij.
    Groeten Pieter

  • 24 Juni 2008 - 21:40

    Pieter:

    Ps; Hoe die smaakt kan ik niet vinden!
    Gr, Pieter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Wim

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 260
Totaal aantal bezoekers 256865

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Reis naar Sardinië 2017

09 November 2015 - 30 November 2015

Een Rondje Sri Lanka 2015

04 Juni 2015 - 10 Juli 2015

The road to Corsica and Sardinia

15 Juni 2014 - 25 Juli 2014

De Reis Naar Sarajevo En Verder

08 April 2014 - 08 April 2014

Een Mooie Zondag

25 Mei 2013 - 08 Juli 2013

De reis naar Sicilie in 2013

31 Oktober 2012 - 15 December 2012

Reis door Z.Afrika

13 Mei 2012 - 17 Juni 2012

De Camino naar Santiago 2012

03 Mei 2011 - 02 Juni 2011

De Ronde Van Tunesië 2011

22 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Op zoek naar de Light Brigade op de Krim

30 Juni 2009 - 28 Juli 2009

Reizen 2009.

Landen bezocht: