Miss Sarajevo - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu Miss Sarajevo - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu

Miss Sarajevo

Door: Wim.

Blijf op de hoogte en volg Wim

19 Juni 2008 | Slowaakse Republiek, Bratislava

We rijden naasr elkaar op sniper road in Sarajevo. Ik moet plankgas geven om haar bij te houden. Even hiervoor stond ik voor het verkeerslicht te wachten toen ze naast me stopte, een veel te grote motor waardoor ze gerekt erop zat, of liever lag, want haar kont stond behoorlijk omhoog. Ze keek naar me en riep " can you speak German? Tuurlijk meid.Ze heeft een donker gekleurde huis en even donkere ogen. Nu moet ik wat zeggen. Wissen Sie ein rollerreparatur? Ja die wist ze. In Ilidza vroeg ik. Ze beduidde me haar te volgen, vandaar dat we over die eens zo dodelijke weg scheuren, dan weer op de meest linkse en dan weer rechtse baan. Ze speelt met haar motor on te laten zien wie de baas is. Maar op haar leren jack had ik ook al de Clint Eastwood kreet: Make my day gelezen en de kreet eronder luidde The first cut is the deapest. We gaan naar meinen Kompel , die zou raad weten. Maar als we er komen heeft hij weinig zin om te helpen want het euvel is ook niet zo groot. Ik wist niets anders te vragen vandaar. Ze zet de helm af en lang zwart haar komt eronder vandaan.T'is gewoon weer een spelletje met een meisje op een motor, ach die oude mannen toch.
Vanmiddag toch even het museum bij de brug ingelopen. Het is geweid aan het bezoek aan Sarajevo van Keizer Frans Joseph en tevens aan de moord op zijn troonopvolger. Ik vraag hoe deze straat heette , die op de Appelkade uitkomt, was da de Franz Joseph straat? Enig heen en weer geklest, vertalen en dan Ja! En was hier dan ook de pekala van Schiller? Dar weten ze niet. Ik vertel: Gavrilo ging er een broodje kopen, teleurgesteld omdat alles mislukt was, Trifko was al opgepakt. Als hij naar buiten komt ziet hij de wagen van de aartshertog voorbij komen op de kade. Hij rent naar de hoek en de wagen stopt, etc.
Bent u historicus , vragenze van het museum. Nee hoor ik breng een eerbetoon aan Gavre.Ik vraag of liever zeg: Vroeger stonden zijn voetafdruk in de stoep. Kijk zegt de jongen en wijst bnaar de hoek. Daar ligt de grote tegel met bijde voetafdrukken. Dat gebeurt zo vaak: je kijkt en zoekt en ziet het niet. Vandaar waarschijnlijk de opmerking van de geboren Zwollenaar die over de Balkan zei: We leefden temidden van wonderen maar hebben ze niet opgemerkt. Het was Dhr. Spoelstra, maar bekender bij de ouderen onder ons als A.den Doolaard. Van de afgelopen 15 jaar zou ik niet van wonderen willen spreken. Men vroeg een Balkanbewoonster laatst wat ze van iets vond: Vraag het me na de volgende oorlog nog eens, was haar antwoord.Gisteravond tegen 10en klonk de laatste oproep tot gebed van de imama. Het klonk heel zacht en ingetogen, alsof hij zeggen wilde, sorry het moet, maar ik zal jullie er zo weinig mogelijk lastig mee vallen. Bosna Serai, de burcht van Bosnië, de oude naam van Sarajevo.
" I remember we had to ran from the runway because of sniperfire" De woorden van ex-president kandidate Mevr. Clinton, toen ze over Sarajevo praatte. Mijn camping, de enige ligt bijna naast die runway.Wel weet ik uit verhalen van hen die het meegemaakt hebben dat landen tijdens de belegering van de stad tussen 91-93 een hachelijke onderneming was.Sarajevo is omringt door hoge heuvels en vanwege geschut had men een kurkedraaiers landing bedacht. Heel sterk en snel dalend, dat is slecht voor je vullingen in de kiezen. Ze was in haar herinnering in de war geraakt, er waren wel snipers maar niet altijd. Het geschut op de heuvels was voor de vliegtuigen een groter gevaar. Maar ik vind haar in alles net zo vals als die vullingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slowaakse Republiek, Bratislava

Wim

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 256898

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Reis naar Sardinië 2017

09 November 2015 - 30 November 2015

Een Rondje Sri Lanka 2015

04 Juni 2015 - 10 Juli 2015

The road to Corsica and Sardinia

15 Juni 2014 - 25 Juli 2014

De Reis Naar Sarajevo En Verder

08 April 2014 - 08 April 2014

Een Mooie Zondag

25 Mei 2013 - 08 Juli 2013

De reis naar Sicilie in 2013

31 Oktober 2012 - 15 December 2012

Reis door Z.Afrika

13 Mei 2012 - 17 Juni 2012

De Camino naar Santiago 2012

03 Mei 2011 - 02 Juni 2011

De Ronde Van Tunesië 2011

22 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Op zoek naar de Light Brigade op de Krim

30 Juni 2009 - 28 Juli 2009

Reizen 2009.

Landen bezocht: