FF pauze en weer op pad - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu FF pauze en weer op pad - Reisverslag uit Zamora, Spanje van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu

FF pauze en weer op pad

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

30 Mei 2012 | Spanje, Zamora

FF pauze

Praia de Mira, 1e Pinksterdag.
Het afscheid in Santiago lag niet in de lijn en waardigheid die ik verwacht en gehoopt had. De avond voor vertrek had de campingbaas een receptie gepland, niets op tegen, gratis drank en spijs voor wie het wilde. Maar vanaf 8 uur in de avond begon een loeiharde discosound over de camping te klinken. Het zou tot middernacht duren en daarna praatte iedereen nog zo hard tegen elkaar als men deed toen die herrie nog uit de boxen kwam. Enfin, de volgende ochtend was het mist en motregen. Geen navigatie dus. In Pontevedra rij ik verkeerd en probeer de tomtom. Die weet kennelijk een binnenweggetje, maar die is zo vreselijk steil na verloop van tijd, dat mee steppen niet helpt en ik vieze verbrand rubber ruik en snel de scooter keer. In Portugal is een nieuw stuk weg en viaduct in gebruik genomen die tomtom niet kent. Ik heb nieuwe updates nog kortgeleden binnen, maar ik hoor: keer om! Ik rij weer hopeloos verkeerd, er staat niets aangegeven, want iedereen weet waar hij/zij heen wil, toch?
Ik besluit dat Penedes Geres te laten voor wat het is. Maar 10 km verder zie ik eindelijk de goede afslag en alsnog naar de bestemming gereden. De camping oogt desolaat en ik zit de hele dag in m'n eentje dus ik wil avonds wel enige aanspraak. Ik keer weer en besluit naar Braga te rijden. Tomtom kent geen 1 verkeersrichting straten. Ja, mijnheer , er is een campo de Campismo hier. U moet op de avenida do Libertada zijn en dan richting... Maar ik kan daar niet komen want tom stuurt me naar rechts waar geen weg meer is, etc. Eindelijk dan toch, maar het regent weer flink en het is niet warm. Ik ga om 8 uur slapen en wordt de volgende dag om 7 uur wakker, het is weer droog en pak alles in en om 7.30 rij ik weg, dat denk ik maar ik heb nog Spaanse tijd. Het is een uur vroeger. Weer water op de kop en geen navigatie dus. Bij Porto waar ik voor de verandering weer eens op een autoweg zit, maar zelfs de politie doet er niets aan. Zelf navigeren in Porto is eenvoudig, rij alleen de wegen die naar beneden lopen en je komt uiteindelijk bij de Douro. Met de brug als achtergrond neem ik wat foto's en besluit naar Aveiro te gaan. Nog 70 km, maar ik heb weer zin gekregen. Het lijkt verderop blauwer te worden in de lucht, de navigatie doet het weer en Portugal is een vreselijk leuk land. De benzine is voor hen skyhigh: 1.67 voor de euro 95. Maar een heerlijke espresso kost 0.60. Aveiro en ik rij naar de stranden die op een lange zandplaat voor de kust liggen. Gestreept gekleurde huisjes in die pasteltinten waar de projectontwikkelaars het alleenrecht hebben. Ik geef gas, want ik ken de wegnaar Praia de Mira. Daar waar alles nog een beetje normaal Portugees is. Waar de vissers met tractoren vissen op het strand. Een boot, ouderwets mooi met puntsteven gaat zee op met km's aan netten. Een eind blijft aan een tractor zitten op een lier en ze varen een heel eind zee op en uiteindelijk komen ze 100 mt. verder weer op het strand en binden dan dat eind aan de lier van de andere tractor en het binnenhalen gaat beginnen. Mannen van pensioenrijpe leeftijd zijn er de hele dag mee bezig. Prachtige koppen en een mooi beeld op het strand. We zagen het op de zelfde wijze in Z. India, alleen gebeurde daar alles met mankracht en werd er mooi gezongen door de manen die het net binnenhaalden. Ik besluit hier een paar dagen tot rust te komen op de camping. In slaap vallen op het strand is een van de geneugten van het leven, je gaat onder zeil bij het geluid van de natuur, het donderen van de zee en hier het ontbreken van mensengeluiden. Een nadeel kan zijn dat de zon ineens, terwijl jij er dus eve ngeen oog meer op had in sterkte is gewijzigd. Ik heb het 2 dagen mogen ondervinden. U weet inmiddels dat we bij 3 keer pas maatregelen nemen. Maar bovendien besluit ik op die pinkstermaandag, hier in Portugal gewoon een schooldag en iedereen is weer aan het werk, als dat kan, dat ik de volgende dag weer op pad ga. Beginnen aan de weg naar huis. Het is prachtig weer, op de camping is een ploeg ANWB reizigers en ze gaan vandaag met de bus naar Coimbra om 8 uur. Dan heb ik mijn spullen ook ingepakt en ga ook op pad, maar ik ga richting Douro met de tomtom. Het is onbewolkt en belooft een genadeloze dag te worden voor mensen die op strand in slaap vallen maar ook zoals later blijkt, die dik ingepakt op de scooter zitten. Leren jas en handschoenen, dikke schoenen en broek, shawl om en de niergordel, voor de Portugese wegen. Maar ik ben nog geen kilometer van de camping en mis iets. De bril! Oei, want waar kan die zijn. Niet op de plek waar ik hen neerleg voor het slapen gaan. Terug naar de camping, daar vind je altijd van alles in het gras. Kortom, nu niet en ik ga weer op pad. Er komt me van de vorige dag weer in gedachten wat ik gedaan heb etc. maar niet iets wat duidelijkheid geeft. Ik heb een contact achtergelaten. We zullen zien, maar zonder bril is dat lastig. De reserve zit in een box in de bagageruimte, maar ik wil eens heel blits met de mooie zonnebril, die de ogen goed beschermt, zonder vizier rijden die dag. Dat gaat heel goed en is een rustig beeld , ik rij nooit met zonnebril. Dat waren allemaal huishoudelijke perikelen, Ik had een touwtje om die bril moeten doen, zo'n ding om je nek, zodat je op vakantie nog aan het werk lijkt. Maar ik ga van de geuren genieten, de eucalyptusbomen, en die bloeiende brem van 3 mt. Hoog en dan weer andere geuren en kleuren van volop bloeiende bloemen, het is een pracht voor neus en oog. Een camping waar ik heen reed is niet meer in bedrijf maar ik krijg nuttige info op een turismo offici en die geven langs de Douro enkele campings op. Dan gaat het grote genieten beginnen. Langs die Douro rijden en al die wijngaarden langs de steile heuvels zien liggen. Het wordt behoorlijk warm, ook al door de leisteen van de heuvels die de warmte vast houden. De weg snijdt een enorme meander van de rivier af en de weg klimt lang met mooie uitzichten totdat ik uiteindelijk in een plaats , hoog boven de Douro, in San Joao da Pesqueira aankom en naar de camping ga. Een nieuw gemeentelijk complex waar ik de enige ben. Terrasvormig en op elk terras zoals in een gevangenis( naar ik gehoord en gezien heb! ) een wastafel en een toilet en een douche , gewoon in de open ruimte, je doet elke behoefte in de open lucht. Het heeft wel wat en ik ga spontaan een plas doen. Vandaag was een rit zoals ik die in gedachten had, na de Camino een weg die op een andere wijze een mens tot inzicht brengt. Ontzag blijven houden voor natuur en vooral in welke stemming die een mens kan brengen, maar ook de gedachten die je kunt ontwikkelen op de scooter. Ik ga wat drinken op een terras en jat het bierglas. Op de camping staan stenen tafels, waaraan ik dit ook typ zodat ik eindelijk eens een lekkere maaltijd kan klaar maken. Mooie sla en uien en tomaten azijn en olie en sardienen en tonijn in blik. En daar een heerlijke salade als hoofdmaaltijd van maken in de nog steeds brandende zon. Er is toevallig ook een mooie Douro tinto in het mandje gevallen in de super dus het wordt weer iets, waar u bij zou moeten zijn. In de verte de heldere heuvels en bergen in het dal de Douro een heerlijk briesje en ik kijk over de hooggelegen wijngaarden.

  • 30 Mei 2012 - 17:11

    Arie Van Loon:

    wat zou ik graag bij dat vissers tafreel aanwezig zijn geweest
    geweldig ,ik ruik de zee en de vese makreel hier bijna
    groetjes arie

  • 30 Mei 2012 - 19:21

    Hans Van Dam:

    Ik ken het gevoel van langdurig verkeerd rijden in slecht weer, als je dan later weer op het juiste spoor blijkt te zitten met voor je uit een duidelijke weersverbetering.
    Dan hoor het het motortje weer tevreden snorren, bekruipt je een gekuksgevoel en ben je het voorgaande ongerief snel weer vergeten.

    In je verslagen worden de ongemakken, de rust en de hectiek afgewisseld met soms hele kleine heerlijkheden op een dusdanige wijze beschreven dat het zo boeiend maakt om te lezen.
    Vooral wanneer je zelf op het punt staat er in je eentje op uit te trekken, als ik dan zelf in een minder mooie situatie terecht zou komen, dan denk ik aan hoe jij je er door hebt geworsteld .

    Goede reis verder Wim en blijf voorzichtig.

  • 30 Mei 2012 - 22:28

    Federico:

    Die ensalada mixta ziet er lekker uit Wim, buen hecho! Hasta la proxima. XF

  • 01 Juni 2012 - 05:03

    Roman:

    ze zeggen dat alles een generatie overslaat en als ik jou verhalen lees dan klopt dat wel. tomtom is aan mij niet besteed. hoewel ik een richtingsgevoel heb van een marmot uit de fred ostershow kan ik doorgaans de ricting aardig vinden dmv een ouderwetse wegenkaart. als je die had geraadpleegt in Pontevedra dan had je begrepen dat de tomtom dienst weigerde omdat je de paradijslijke Islas Cies links liet liggen...voor straf dan dus maar het bos in! Nu weet ik niet of je nog afdaalt naar Serra da Estrella (onheilspellende skiliften voorspellen weinig zwoele weersomstandigheden) maar is wel erg fraai. in ieder geval benieuwd naar de volgende bestemmingen! kijk tevens uit naar de volgende wijnrecensies van de Rioja/Rueda?!

  • 01 Juni 2012 - 06:59

    Cleo:

    Na een vakantie met alleen maar zon ( mallorca wellicht een idee voor een nieuwe reis?) eindelijk tijd voor wat reisverhalen! Ik lees dat het precies gaat zoals het zou moeten: je komt op plekken waar je anders nooit was gekomen! ;) Goeie trip!

  • 01 Juni 2012 - 12:15

    Pim De Jonge:

    Beste Wim,
    Na je even kwijt geweest te zijn, heb ik genoten van je verslag. Wat kan een Tomtom dom zijn.
    Maar na Santiago en je immer aanwezige geloof moet het goed komen. Gelet op de foto's is dat ook
    zo.
    Prachtige ruige stranden ( maak het niet al te bekend, want dan gaan misschien de Marbella en Benidorm gangers het daar onveilig maken. Maar als ze daar geen friet met appelemoes en een gehaktbal verkopen is toch de kans klein).
    Na die mooie kerk met azuleigos , kwam het water me in de mond bij de laatste foto. Dik verdiend Willem!!~
    Wees voorzichtig met het verworven glas. Doorgaans rust op dit soort goederen geen zegen.
    Overigens als het een mooi glas is, zou ik hetzelfde gedaan hebben.
    goede reis en groet uit Giesbek

    Pim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 257092

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Reis naar Sardinië 2017

09 November 2015 - 30 November 2015

Een Rondje Sri Lanka 2015

04 Juni 2015 - 10 Juli 2015

The road to Corsica and Sardinia

15 Juni 2014 - 25 Juli 2014

De Reis Naar Sarajevo En Verder

08 April 2014 - 08 April 2014

Een Mooie Zondag

25 Mei 2013 - 08 Juli 2013

De reis naar Sicilie in 2013

31 Oktober 2012 - 15 December 2012

Reis door Z.Afrika

13 Mei 2012 - 17 Juni 2012

De Camino naar Santiago 2012

03 Mei 2011 - 02 Juni 2011

De Ronde Van Tunesië 2011

22 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Op zoek naar de Light Brigade op de Krim

30 Juni 2009 - 28 Juli 2009

Reizen 2009.

Landen bezocht: