De zomer in en er ook zo weer uit - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu De zomer in en er ook zo weer uit - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu

De zomer in en er ook zo weer uit

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Wim

18 Mei 2012 | Frankrijk, Cahors

De zomer in en er ook zo weer uit
Vrijdag 18 mei
'
Donderdagochtend is het om 6 uur in de morgen slechts 3 gr. Maar dankzij die fleecedeken heb ik de hele nacht doorgeslapen en ben niet rillend wakker geworden en mijn dank aan Jan en Antje word nog groter als er om 8 uur een koffie klaar staat. Correze is geliefd bij motorrijders vertelt Jan, vanwege de kleine bochtige wegen. Dat ga ik even later zelf ondervinden. De tomtom stuurt je over soms bijna onbegaanbare weggetjes. Het gaat zo steil naar beneden dat je uit alle macht moet bijremmen maar er ligt veel grint dus in de bochten wil je de voorrem wel loslaten en je gaat zo ver mogelijk achterop zitten om dat wiel niet te laten slippen. Na een paar uur merk ik dat dit niet echt opschiet vandaag, ik heb in 3 uur nog geen 80 km gereden. Het is nog 20 km naar Figeac, een mooie plaats aan de Lot waar ik een stempel moet halen voor het Santiagoboekje. Daarna is het een fraaie rit langs die Lot naar Cahors, alweer zo'n juweel van een stadje aan de rivier. Het staat bekend om zijn of haar zwarte wijn. De vroegere Tsaar was er dol op vandaar dat het stadje al vroeg een zekere welvaart kreeg en mooie gebouwen neerzette. Zo is de brug met zijn 3 vierkante poorten een goed voorbeeld, het is gerestaureerd maar toch. Vanaf Figeac is het zomers geworden, zowel het weer als de vegetatie, ik voel me heel opgewekt worden. In Cahors op de camping is het nog warmer, ik krijg een eigen plekje onder de boeiende witte seringenbomen. Naast me staat een fransman die de camino lopend doet, hij heeft er al 600 km opzitten, en tegenover komt een Hollander op de fiets, ook een Caminoganger. Voor wie het nog niet weet, je herkent ze aan de Jakobsschelp die iedereen draagt op zijn of haar rugzak. Dan hoor je bij die speciale sekte, ik ook een beetje.
Later op de avond breekt een geweldig onweer los boven en naast ons, we krijgen het 2 keer over ons heen, het kwam weer terug. Zo'n heel lang donderen, hitte onweer, het regent niet erg veel maar ik herinner me te laat dat ik een onderbroek en jean en een handdoek nog op de bleek heb liggen, die zullen wel denken: goh, de was komt weer terug.
Ik had gezien bij het zoeken naar benzine dat de Lidl nog open is op hemelsvaartdag en na 6en.dusen heerlijk blik voer gekocht en dat bij de tent in de steelpan. De supermarkten hier concurreren met de benzineprijs. Carrefour rekent € 1.55 voor de 95 zonder de E20.
Ik besluit om morgen een rustdag te nemen, er staan nu meer dan 1250 km op de teller, maar het onweerde dus en vanochtend lagen de wolken op de tent, het motregende dus wat et doen. De fietser ging verder maar de loper naar Santiago bleef ook een dag. Ik vroeg hem hoe lang hij nog te gaan had. Nog 2 maand, terwijl hij al 5 weken onderweg is.Hoe doe je dat met de stempels vraag ik hem. Niet, ikstempel niet ik doe het voor mezelf, antwoordt hij. In Santiago moet je in de rij gaan staan voor dat bewijs, een diploma van een half A4 tje.Goh, zeg ik ik dacht dat je een gouden schelp of kruisje kreeg. Hij lacht schamper, die kun je krijgen, als je het koopt. Het draait altijd om geld.
In de namiddag klaart het weer op en kan er weer buiten geleefd worden, ik maak me gereed voor d ereis naar Aire sur Adour, een ritje van slechts 200 km.

ps.Wie de foto bij het vorige verhaal bekijkt van mijn tentje ziet dat het niet een People S is waarmee de reis gemaakt wordt. Die staat in de garage en wordt nog weer opnieuw ingereden na de perikelen met een 80 cc cylinder die 2 maal kapot ging. Later meer.

  • 18 Mei 2012 - 17:55

    Arie V Loon:

    wim geniet van je rust dag , en daarna met frise moed vervolgen
    groet arie

  • 19 Mei 2012 - 12:03

    Beina:

    Het gaat soms moelijk en soms makkelijk maar die ervaring heb je allang opgedaan van je vorige reizen. Het weer werkt nog niet erg mee maar als ik de foto's zie van de koolzaadvelden zou ik zeggen de zomer komt eraan. Intussen zul je die 200 kilometer er wel op hebben zitten, en kun je je tentje opslaan in Aire sur Adour. Het is leuk je verslagen te lezen en zien al weer uit naar de volgende. Goede reis verder en groeten van BEINA

  • 20 Mei 2012 - 12:30

    Roman:

    Ha Pa, die verduvelde camino van je lijkt anders verdacht veel op een Grand Cru route langs de beroemdere wijnstreken van Frankrijk, Vezelay (slechts een steenworp van Chablis), Reims en via de Loire doorsteken naar Cahors. Als ik de gendarme was zou ik die vroom-ogende Sint Jacobstoeristen eens aan een blaastest onderwerpen. Enfin, het is fijn om de reisverhalen te volgen en wacht met belangstelling op de wijnrecesnsies van de Gascogne en daarna die van de Baskische txacolí. Nog een reistip: niet te hard krakelen dat je een Santiagoganger bent; dat gemekker over grind in de bocht kan bij een godsvrezende echte pelgrim op weinig compassie rekenen. Stop die schelp maar diep in de rugzak voordat zo'n tot de knie afgesleten St Jacque er met de scooter vandoor gaat! Buen Viage!

  • 20 Mei 2012 - 17:21

    Annette:

    Bonjour Wim,
    c'est toujours un grand plaisir de te lire !!!
    eh oui, elle est jolie la France n'est ce pas ?! le 26.5nous y serons aussi !! nous allons en Picardie. je te souhaite du beau temps et un voyage très agréable. Prends bien soin de toi surtout !
    Amitiés,
    Annette

  • 21 Mei 2012 - 15:47

    Pim DeJonge:

    Als dit schrijven je bereikt heb je Cahors alweer verlaten.
    Bij het zien van de naam rinkelde bij mij geen bel, maar toen ik het
    voor me zelf uitsprak moest ik aan wijlen mijn schoonmoeder denken.
    Die kon je geen groter plezier doen dan in Rusland een fles wijn voor haar te kopen
    die de naam Kagor droeg. Mierezoet en niet te drinken,maar voor haar was het feest.
    Veel genot op weg naarAire.

    Tot de volgende keer

    Pim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 256849

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Reis naar Sardinië 2017

09 November 2015 - 30 November 2015

Een Rondje Sri Lanka 2015

04 Juni 2015 - 10 Juli 2015

The road to Corsica and Sardinia

15 Juni 2014 - 25 Juli 2014

De Reis Naar Sarajevo En Verder

08 April 2014 - 08 April 2014

Een Mooie Zondag

25 Mei 2013 - 08 Juli 2013

De reis naar Sicilie in 2013

31 Oktober 2012 - 15 December 2012

Reis door Z.Afrika

13 Mei 2012 - 17 Juni 2012

De Camino naar Santiago 2012

03 Mei 2011 - 02 Juni 2011

De Ronde Van Tunesië 2011

22 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Op zoek naar de Light Brigade op de Krim

30 Juni 2009 - 28 Juli 2009

Reizen 2009.

Landen bezocht: