Cap Corse - Reisverslag uit Corte, Frankrijk van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu Cap Corse - Reisverslag uit Corte, Frankrijk van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu

Cap Corse

Door: Wim Wagenaar

Blijf op de hoogte en volg Wim

30 Juni 2015 | Frankrijk, Corte


Zoals velen gebruik ik de dag na de koninginnenrit als rustdag want mijn lichaam geeft aan dat er behoorlijk inspanning geleverd is met die rit. Ik rij de Gorges de Restonica in en de weg stijgt al direct. Het is nog vroeg maar er zijn al enkele fietsers die niet de hitte willen afwachten om de klim te maken. De weg loopt na 5 km dood en er valt niets anders te doen dan weer af te dalen. Velen gaan met de auto naar boven en nemen
een picknick mand mee om ergens bij het water van de Restonica een koele plek te vinden. De weg geeft nauwelijks ruimte om elkaar te passeren en de scooter willen ze het liefst in de berm of afgrond drukken. Op de camping lummel ik wat aan, ga in de rivier liggen om wat af te koelen. Daarna in de schaduw lezen in Napoleon. Voor mijn gevoel doe ik te weinig maar laat het zo. Alvast de dingen opruimen voor morgen en een praatje maken met de passerende Nederlanders. Ik heb besloten om morgen naar Bastia te rijden, een ritje van 80 km en dan voor de boot van die avond om 21.00 uur naar Toulon een ticket te kopen. Ik heb in de lokale krant gelezen dat het de hele volgende week in Frankrijk mooi weer zal zijn met hoge temperaturen. Ga ik het dan toch nog eens meemaken dat ik zowel de heen- als de terugweg mooi weer heb. Die maandag sta ik al om 10 uur bij het buro van Corsicaferries en koop de ticket. Dan heb ik nog 11 uur de tijd en besluit om dan maar Cap Corse te gaan rijden. Dat is de punt in het noorden van het eiland, ongeveer 70 km lang en zo’n 20 km breed. Het is nog ruiger dan Corsica zelf, maar de weg leidt helemaal langs de zee. Er is een doorsteek boven in die ik wil gebruiken want helemaal rond lijkt me iets teveel. Erbalunga is een dorpje als wat St.Tropez vroeger moet zijn geweest. De huizen staan tot in het water, er is een toren, de Genuase uitkijktorens die over het gehele eiland langs de kust staan, maar alles is nog in een Corsicaanse staat van onderhoud. Dus zeer achterstallig. Ik zie een schitterend landhuis staan, totaal vervallen, centraal in het dorp. Maar zo zie ik de dorpen liever dan die gelikte pasteldorpen a la St. Trop’. De rest van de dorpen lijkt er wat op, mooie grintstrandjes en als je iets verder van Bastia afkomt, worden de mensen ook minder talrijk en is er voor heel normaal strandvermaak genoeg plaats. Op de punt klimt het behoorlijk naar het kerkdorp Roglioni. Het dorp zelf is geen dorp te noemen maar meer een stapeling van huizen boven elkaar met telkens weer een kerk met monumentale gevel die elk gewijd is aan een engel. In een van de eerdere blogs maakte ik gewag van het boek van A. van Kampen over een onmogelijke liefde op Corsica, welnu in een van die kerken hier, en het zijn er zeer vele, is er sprake van een zwarte madonna. Van Kampen heeft natuurlijk vrij spel want het is voor een argeloze bezoeker geen doen om uit te vinden in welke kerk hier sprake van is. Even voor Roglioni stop ik en zie dat het bas aan de kant wemelt van vlinders, welke het zijn kan ik niet zien door het flonkerende licht van de bladeren maar ook omdat die dingen niet stilwillen zitten om ze goed te kunnen bekijken. Ook het zeer indringende geluid van de krekels is overal aanwezig. Bij die vlinders zie ik aan de overkant waar ik al een tijdje naar zit uit te kijken tas waar al vele kruiden uit Corsica en, n.l. rozemarijn. Ik ruïneer en struik en de buit gaat in een plastic tas waar al vele kruiden van Corsica en Sardinië hun weg hebben gevonden. Mijn handen ruiken nu vreselijk naar dat heerlijke kruid. De weg aan de westkant is erbarmelijk veel slechter dan aan de andere kant. Je kunt geen bocht door rijden zonder dat je de weg ziet, want je dendert zo in een smerig knipgat. Bovendien heb je zo een lekke band en hier voorbij de cap, zijn de bezoekers zeer schaars. Het landschap en de kust in de diepte zijn evenwel fenomenaal, de hitte ook. Ik neem het weggetje binnendoor en ben blij weer bij de andere kant aan de zee te zijn, maar veel koelte komt er niet vandaan. Ik zie een strandtentje en stop en ga op het terras in de schaduw zitten en bestel iets te eten. Een ouder echtpaar runt het tentje en een jonge kok zorgt voor de keuken. Als ik vertel, op zijn vraag, wat ik aan het doen ben, wordt hij bijna te erg enthousiast. Ja, dat is hoe je Corsica moet doorrijden, anderen doen het in 3 dagen en denken dan dat ze het gezien hebben, zegt hij. Zijn vrouw brengt me een boekje met alle restaurants etc. van de Cap. Wij staan er ook in, zegt ze en maakt een ezelsoor bij de pagina. La voile rouge. In Calvi staat de camping op korte afstand van Camp Rafelli, de thuisbasis van het 2e REP.Dat is het regiment parachutisten van het Vreemdelingenlegioen.Ik zag hen in de jaren 80 de dag nadat ze van een missie in de Congo waren teruggekomen, en ook eens toen ik fietsend in de heuvels daar een groep van hen met vreselijk holle ogen uit de bergen zag komen, ze moesten toen nog 10 km sjokken naar het kamp. Wat morgen in Frankrijk verandert is dat er niet meer in de auto gerookt mag worden als daar ook minjarige kinderen zitten, boete €65.-
Ik ben vandaag, dinsdag de 30eom half 7 in de ochtend in Toulon aangekomen, het was vergeleken met nu, 6 uur s ’avonds een heerlijke frisse temperatuur. Zelfs de Fransen uiten zich over het weer, want je kunt nauwelijks iets anders doen dan bij water in de buurt zitten. Zelf slaap ik al sinds Sardinië, alleen in de binnentent, de buitentent blijft in de hoes. Het wachten is op een donderbui midden in de nacht, want dan ben ik drijfnat. De huis op mijn handen lijkt meer op perkament doordat de zon er de hele dag op schijnt op de scooter, ik heb er een keer Nivea opgesmeerd maar die trok er meteen in. Gisteravond bij de opstelling voor de boot krijg ik veel bekijks, niet dat ik dat onaardig vind, hoor. U bent zwaar beladen, zegt er een en een ander denkt dat iedereen verwacht dat ik La Poste ben vanwege die gele zijtassen, ja zeg ik; Que des factures. Lachen. Ik rij al om 6.30 Toulon uit en de tomtom brengt me naar Valreas in de Vaucluse en inderdaad, de zonnebloemen en de lavendel staan volop in bloei. Al om 12 uur houd ik het voor gezien, doe wat inkopen en rij naar een al eerder bezochte camping met zwembad. Pas om 6 uur heb ik weer genoeg energie om de binnentent op te zetten. Langdurig in het water liggen. De rit was maar 210 km maar de hitte en ik kreeg voor het eerst de angst om zonder benzine te komen zitten. Ik moest bij Aix en Provence tanken maar omdat de navigatie me heerlijk om die stad leidde, vergat ik het en stond ik op een gegeven moment stil. Ai, vergeten, dus de reserve lt. aangesproken en nu maar hopen dat er binnen 40 km een tankstation is. Na 20 km begint er iets te kriebelen en even later stop ik om op de tomtom naar tankstations te kijken. Ja, over 5 km een Intermarche, oef. Ik rij nauwelijks weer of er staat een benzinestation dus ik stop en hij heeft alleen E10. Volgens mij moet dat kunnen, dus getankt. Nog geen 2 km verder wel 3 tankstations. Ik zei al eerder; Wat is dat toch dat zorgen maken, hoe kom je er vanaf? Maar ik ben duidelijk in het land van Van Gogh, de gele velden en de paarse velden, wat een schoonheid. Wij, Mieke en ik zijn hier vaak maar of in het voorjaar of in september. Dan zijn hier andere mooie dingen maar dit is heerlijk om weer te zien en te ruiken. Grappig is da de Drome de mooiste lavendelvelden heeft maar de Provence met de eer gaat strijken. Zo gaat dat, zou Kurd Vonnegut gezegd hebben.

  • 01 Juli 2015 - 13:35

    Theo En Liesbeth:

    Man wat ben je toch weer met een mooie reis bezig .Wij genieten van je verslag .Vaak zien en ruiken we alles wat jij meemaakt .Alvast een goede terugreis gewenst. Groet van Theo en Liesbeth.

  • 02 Juli 2015 - 14:23

    Pim De Jonge:

    beste Willem,

    Toen ik in je verslag las dat de Fransoozen het over mooi
    weer hadden, dacht ik, waar bemoeien die lui zich mee.
    Hier is het 36 C en in Parijs zou het 40C worden.
    Uit je als altijd mooie verslag lees ik dat je een deel van de dag
    in het water ligt.Willem houd het lijf koel.
    Ik hoop je binnen niet al te lange tijd hier terug te zien.
    Er bis veel te verhalen

    Groet, roer recht

    Pim

  • 02 Juli 2015 - 18:56

    Annette Lhors:

    Hallo Wim,
    Zoals altijd laat jij jouw vrienden zo heerlijk dromen met jouw schitterende foto's en reisverslag !!
    Maar..wij hebben hier ook mooi weer hoor !! eindelijk !! maar geen eerlijke zeebriesje...Heb jij al "beignets de fleurs de courgettes"gegeten ? en "petits rougets grillés"?
    Ik wens je een nog heerlijk reis terug, geniet voor ons en wees voorzichtig !!!
    Tot ziens in Giesbeek,
    x Annette

  • 03 Juli 2015 - 10:48

    Manon:

    Lieve Wim,
    Wat schrijf je toch weer prachtig! Ik waan me tussen de lavendel en zonnebloemen.. Heb geen melding gekregen en had totaal niet in de gaten dat je weer alleen op reis bent.
    Weet niet wanneer je dit leest, maar Ewald is als het goed is nu ergens bij je in de buurt. Misschien kunnen jullie elkaar treffen; dat zou toch mooi zijn?!!!
    ik ga weer verder lezen!
    Hit the road Wim!
    Dikke X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Corte

The road to Corsica and Sardinia

Beste volgers van de blog Wim Wagenaar waar ben jij nu.

Na heel wat getob met de gezondheid ziet het er op dit moment naar uit dat ik de inmiddels geplande reis op de scooter toch kan gaan maken.
Er diende nog e.e.a. met de internist geregeld te worden maar dat leken overkoombare probleempjes en kan ik dus op 5 juni 2015 mijn reis naar Corsica & Sardinié beginnen. Ik reis via de Route Napoleon naar Nice en neem vandaar de ferry naar Calvi op Corsica. via de woeste westkust ga ik dan bij Bonifacio op de zuidpunt over naar Sardinië Ten westen en oosten van Sardinié liggen 2 eilandjes die natuurreservaten zijn en met een bootje kun je er naar toe en het op de scooter bekijken. Via de oostkust ga ik het eiland rond en ga na een dag of 10 terug naar Corsica en doe dan de oostkust en binnenland en neem als alles goedgaat de nachtboot naar Toulon en dan is het nog 4 daagjes tuffen naar huis.Dan ben ik 5 weken " en route"geweest en is het tijd voor vakantie.
Ik verwacht rond de 8e juni de eerste impressies van de reis op de site te zetten.

Aarzel niet op je bevindingen en aanmoedigingen op de site te plaatsen, die zijn voor mij extra "brandstof"om door te gaan, vooral als het even tegen zit.

Het is pas 25 jaar geleden dat ik Corsica voor het laatst heb bezocht en verwacht dat het er nog net zo bij ligt.
Volg me op mijn blog en dan weet jij het ook of dat zo is.

Wim Wagenaar

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2015

Naar huis

02 Juli 2015

Vague de Chaleur

30 Juni 2015

Cap Corse

27 Juni 2015

De koninginnenrit

25 Juni 2015

Mooie Vijgen
Wim

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 256370

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Reis naar Sardinië 2017

09 November 2015 - 30 November 2015

Een Rondje Sri Lanka 2015

04 Juni 2015 - 10 Juli 2015

The road to Corsica and Sardinia

15 Juni 2014 - 25 Juli 2014

De Reis Naar Sarajevo En Verder

08 April 2014 - 08 April 2014

Een Mooie Zondag

25 Mei 2013 - 08 Juli 2013

De reis naar Sicilie in 2013

31 Oktober 2012 - 15 December 2012

Reis door Z.Afrika

13 Mei 2012 - 17 Juni 2012

De Camino naar Santiago 2012

03 Mei 2011 - 02 Juni 2011

De Ronde Van Tunesië 2011

22 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Op zoek naar de Light Brigade op de Krim

30 Juni 2009 - 28 Juli 2009

Reizen 2009.

Landen bezocht: