Mooie Vijgen - Reisverslag uit Alghero, Italië van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu Mooie Vijgen - Reisverslag uit Alghero, Italië van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu

Mooie Vijgen

Door: Wim Wagenaar

Blijf op de hoogte en volg Wim

25 Juni 2015 | Italië, Alghero

Vijgen
Torre Grande-Sardinië,
Gisteravond, maandag de 22e liep ik ter voorbereiding op mijn vertrek van deze camping met mijn prullenbak naar de 6 verschillende containers voor het vuil. Dat moet je tegenwoordig ook al op de camping vooruit sorteren. Met mijn kleine hoeveelheid valt dat nog handmatig te doen maar voor een gezin is het een halve taak erbij. Als ik naar de tent terug loop stopt een auto met een Italiaans model boerenman achter het stuur en hij heeft de bijrijdersraam naar beneden, zoals iedereen hier, want rijwind is betere koeling dan airco en de auto is dan zuiniger. Hij vraagt iets in het Italiaans waarop ik antwoord geen Italiaans te kennen en te kunnen spreken. Français? vraagt hij, ik antwoord: Oui! Dan vraagt hij of ik mooie meisjes wil. Die vraag krijg ik de eerste dag al in Arabische landen en het aanbod wordt vergroot met jonge jongens en de variaties zijn as you like it. Maar deze wil ze laten zien en stapt uit en loopt naar zijn kofferbak en dan zie ik mooie vijgen, blauwe en rijp. Toen begreep ik wat er fout was gegaan, Fiques en filles, er zit verschil tussen. Mannen willen nog wel een ander rood fruit als beeldspraak gebruiken. Ik verontschuldig me dat ik geen frigidaire heb en dus van zijn aanbod geen gebruik kan maken. Ik krijg er niettemin een van hem en pel de vrucht en geniet er van. Naast mij hebben twee fietsers, hij met een ligfiets en zij met een oud model Peugeot, maar wel met een triple-blad voorop, hun ligbed aan de bomen geknoopt maar ik slaap al als zij naar bed gaan en ze zijn net even eerder uit die hangmat gekomen dan ik uit mijn tent, zodat ik niet weet hoe ze het doen als het gaat regenen. Het waren geen spraakzame types waardoor ik geen praatje met ze aangeknoopt heb, ze vertrokken in stilte. Ik begon aan mijn rit naar Arborea, maar doe dat via de zuidelijke punt van Sardinië via een prachtige kustweg en later over heuveltoppen. Eerst langs de zee, maar toen had ik nog geen idee hoe warm het zou worden, het was al 26 gr. bij vertrek om half 9 maar na een heerlijke espresso pauze liep de temp op naar 36.1 terwijl ik aan een klim naar 600 mtr bezig was. De leren jas ging uit want dat werd echt te heet, maar de armen begonnen te schroeien. Ik pauzeerde weer en water ging ongelimiteerd naar binnen. Je verdroogt hevig op een scooter of motor. Maar die kusten daar in het zuiden, op elke rots van een landtong staat zo’n Sardijnse toren en ook hier die prachtige schakeringen van de kleur van het water. Maar buiten dat, alle bloemen, oleanders die maar langs de weg staan, soms afgewisseld met de nog bloeiende mimosa, dan voel ik me blij en gelukkig, dat ik die beslissing genomen heb, deze, toch wel zeer vermoeiende reis, te ondernemen. Met deze rit van vandaag heb ik ook de terugweg ingezet. Ik voel de vermoeidheid wel wat toenemen maar als er niet al te veel tegenslagen komen, kan ik hier zo maar weer een paar weken op teren voordat de reis kriebels weer gaan beginnen. Ik verwachtte in Arborea een camping te vinden en dat lukte ook na enig gezoek, maar daar heerste een echte doodsstilte zodat ik uiteindelijk hier terecht kwam. Omdat ik er behoorlijk doorheen zat wild ik iets gaan eten maar nergens een fatsoenlijk restaurant, wel veel heisa tenten voor jongelui, maar als er al een restaurant was dan bedierf de ellendige muziek mijn lust om er te gaan zitten. Ten einde raad ging ik terug naar de camping waar een heus soort Aerobic aan de gang was. Ik ben verbijsterd bij mijn tent gaan zitten en heb een tafeltje er bij gesleurd en ben dit verslag gaan typen, Total loss.
Woensdag 24 juni, Alghero,
Daarbij kwam gisteren ook dat, terwijl ik de tent opzette, er honderden kleine vliegjes op mijn sok en been gingen zitten en even later zag ik dat beide onderbenen, u weet wel onder de knie, helemaal onder de rode stippen zaten. Ik moest aan die keer, in 2012 toen ik van Santiago terug ging ergens in Spanje dezelfde kleine vliegjes zag en toen zag ik er in het gezicht niet meer uit. Volgens mij zijn het midges, die vliegjes die je in groot Brittannië hebt. En waar ik ook kwaad over was, dat krijg je bij 36 gr, was op een andere camping die niet wilde hebben dat de scooter bij de tent stond. Ik zei: Toedeloe, ik ben weg.
Maar nu vandaag. Het was een relatief korte rit, 130 km, naar Alghero. Natuurlijk is het al om half acht 24 gr. en onbewolkt. Ik rij opgepakt weg om half negen en het voelt fris aan, heerlijk. Ik eb de tomtom andere instructies gegeven en daar past hij zich in mijn ogen prima op aan. Ik geef de snelheid in (60km) en dan zoekt hij de daarbij horende wegen op. Precies de kustweg die ik wil gaan rijden Wat volgt is eindeloos genieten van de natuur en de zee, dan weer vlak bij je en dan weer vanuit de hoogte. Schitterend, alleen maar een paar groepjes motoren verder is de weg uitgestorven. Voor die jongens ben ik een vogel voor de kat, zoals ze dat bij de zuiderburen zeggen. Ik ga een paar keer koffie drinken en dat is elke keer weer een groot genoegen. Maar de uitbundige vegetatie, bloeiende struiken, en dan die zee, op elke rots in de branding staat een toren. Na Bosa is het eindeloos genieten van een spectaculaire kustweg tot aan Alghero. De ommuurde stad aan zee. De camping die ik uitgezocht heb, Laguna azul staat aangegeven maar ik had de coördinaten ingegeven en ik word keurig bij de poort afgeleverd. Daar krijg ik acsikorting en kan over bijna een eigen toilet en wc beschikken alsook over elektriciteit maar ik heb de stekkers niet mee. Ik rij 15 km naar het eind van de baai, een enorme rots, met toren. Voor de camping ligt een wit zandstrand en dan kijk je recht tegenover je naar Alghero. Ik wil nu wel, net als Bob Dylan, aan een never ending journey beginnen. Dan wil ik voorlopig hier niet weg. Ik zat even bij het strandtentje en men draaide er de cd van Mark Knopfler en Emmy lou Harris, die country CD, dat voelde op dat moment dat ik dacht: waar is alle drukte voor, het gaat goed zo. Ik zal wel voor de berichtjes zorgen, er valt over heel veel nog te schrijven. In de avond zijn er een paar muggen, zo had mijn overbuurman al gewaarschuwd, maar ik sla ze weg en blijf in het donker voor mijn tentje inde vallende duisternis wat mijmeren hoe geweldig ik het naar mijn zin heb. Door dit schitterende eiland en haar bewoners maar ook door die kanker. Want die zorgt dat alles niet meer vanzelfsprekend is en dan ga je wat andere ogen krijgen en ook je gedachten gaan zich wijzigen. Dan ga je plezier beleven aan kleine dingen die dan belangrijker geworden zijn. Ik zou niet graag willen dat anderen voor mij de Alpe d’Huzes of zo oplopen, fietsen, steppen. Ik moet er niet aan denken, wat heb ik er aan, geef me maar een vat benzine, daar kan ik wat mee.
Het is alweer donderd25e geworden en vanmorgen wilde ik deze blog gaan schrijven, bewerken en de foto’s erbij zoeken maar omdat het maar steeds mooi en warm weer blijft, besloot ik naar de westelijke punt van het eiland te gaan. Stintino, en voor de kust liggen nog 2 eilandjes, voormalige gevangenen eilanden. Nu alleen per boot en dan te voet te bezoeken, dus niet voor mij weggelegd. Ik ga de bambino steeds meer als een alternatieve invalidenkar beschouwen. De eilanden liggen weer in een azuurblauwe zee, er ligt nog wat rots tussen de wal en het eiland en daarop is natuurlijk een toren geplaatst. De rit is meer dan 100 km. Maar rijden is hier zo’n groot genoegen dat afstand voor mij geen argument is. Weer terug in Alghero ga ik weer naar de strandtent en ga aan het werk. Dan hoor ik Neil Young met Down by the river en dan gaar er echt niets meer stuk vandaag of morgen. Eureka! Ik blijf hier.

  • 25 Juni 2015 - 13:00

    Pim De Jonge:

    Beste Wim

    Vandaag kort, want ik rijg de kringloop op bezoek.
    Zoals ik kan zien geniet je en blijf dat doen.

    De VK ligt voor je gereed als je thuiskomt.

    Het ga jegoed

    Pim


    ,

  • 25 Juni 2015 - 19:32

    Geert Heuvels:

    Ha Wim,

    Gaat goed, lees ik. Vasthouden!
    Groet, Geertl

  • 25 Juni 2015 - 23:41

    Hetty En Ruud:

    Hoi Wim! Je gaat als een speer lees ik! We lezen elk verslag met heel veel plezier en gaan dus ook volgend jaar naar Sardinië! Even checken of het echt zo mooi is :-) alleen die temperatuur van het water daar is wel een minpuntje he ;-)!
    Wij zijn na Bonifacio nog naar Olmetta plage (10 km boven Propriano) geweest en in Sagone. Nu zijn we bij Calvi, hele mooie kustweg er naar toe maar wel heel druk hier. Holland America lijn, de Zuiderdam lag bij de citadel.
    Sinds we via jou de Hop hebben leren kennen kan ik je laten weten dat we m op elke camping gehoord hebben! Nu op dit moment, 23.35 uur, hoor ik m toevallig ook in de verte! Je begrijpt dat wij ons leven lang als we de hop horen aan je denken!
    Overmorgen nog naar een laatste camping op Cap Corse en dan gaan ook wij over 4 dagen aan terugreis beginnen.
    Wim hou je taai, en vooral blijven genieten en iedereen laten genieten van je levensvreugde!
    Groetjes,
    Hetty en Ruud

  • 26 Juni 2015 - 08:39

    Hans Van Dam:

    Typisch een gebaar van mensen in zuidelijke landen je koopt hun waar niet maar toch willen ze je laten proeven dat zijn die kleine dingetjes die je een gevoel geven dat je er welkom bent. Je beschrijft hetgeen je ziet onderweg letterlijk zo bloemrijk dat mijn fantasie dusdanig in werking word gezet dat ik bepaalde stukken haast meerijd. Het zijn vaak dezelfde aspecten waar ik zelf op zou letten maar het grote verschil is dat jouw kennis van de gebieden waar je door rijd groter zijn , en dat is een pré net alsof je je eigen reisgids bent.

    Je haalde ditmaal ook muziek erbij hoe louterend kan het zijn als je de muziek af en toe hoort die je wat doet. Tegengesteld hoe irriterend kan het zijn als je in winkels, bars, op terrassen en in restaurants de verkeerde "muziek" moet aanhoren terwijl je niet meteen weg kan lopen, daar ben ik ook gevoelig voor. Over gevoeligheid gesproken je had het over die midgets daar moet je inderdaad mee oppassen ik kan me die foto nog herinneren van die Santiago trip hoe ik er van schrok en dacht wat mankeert Wim wel niet.

    Mijmeren aan het eind van de dag hoe geweldig je het naar je zin heb dat is het ultieme genieten , een gelukzalig gevoel overhouden dat je in staat stelt de minder goede dingen opzij te kunnen schuiven , dat moet je zo lang mogelijk zien vast te houden Wim.
    En wees eerlijk is die tweewieler van jou geen fijne alternatieve "invalidenkar" vergeleken met die andere electrieke leunstoelen met vier wieltjes er onder waar je veel minder ver mee komt ?.

    Blijf zo doorgaan Wim een grootse vakantie in relatief kleine dagelijkse stappen , zo houdt je het vol.

    Tot de volgende keer; Hans.




  • 26 Juni 2015 - 09:21

    Annette Lhors:

    Hallo Wim,
    ik geniet nog steeds van elk verslag maar heb niet altijd tijd om mijn reactie door te geven...afsp. ziekenhuis voor Juliette redelijk positief mais le plus gros reste `a faire eind augustus...
    het is hier ook eindelijk voor de 2e dag mooi weer en met jouw foto's onder mijn neus droom ik dat ik ook daar ben, voeten in de zee, grote bak vijgen erbij !!!!
    geniet ervan, wees voorzichtig en laat ons nog steeds mee genieten !!!
    XAnnette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Alghero

The road to Corsica and Sardinia

Beste volgers van de blog Wim Wagenaar waar ben jij nu.

Na heel wat getob met de gezondheid ziet het er op dit moment naar uit dat ik de inmiddels geplande reis op de scooter toch kan gaan maken.
Er diende nog e.e.a. met de internist geregeld te worden maar dat leken overkoombare probleempjes en kan ik dus op 5 juni 2015 mijn reis naar Corsica & Sardinié beginnen. Ik reis via de Route Napoleon naar Nice en neem vandaar de ferry naar Calvi op Corsica. via de woeste westkust ga ik dan bij Bonifacio op de zuidpunt over naar Sardinië Ten westen en oosten van Sardinié liggen 2 eilandjes die natuurreservaten zijn en met een bootje kun je er naar toe en het op de scooter bekijken. Via de oostkust ga ik het eiland rond en ga na een dag of 10 terug naar Corsica en doe dan de oostkust en binnenland en neem als alles goedgaat de nachtboot naar Toulon en dan is het nog 4 daagjes tuffen naar huis.Dan ben ik 5 weken " en route"geweest en is het tijd voor vakantie.
Ik verwacht rond de 8e juni de eerste impressies van de reis op de site te zetten.

Aarzel niet op je bevindingen en aanmoedigingen op de site te plaatsen, die zijn voor mij extra "brandstof"om door te gaan, vooral als het even tegen zit.

Het is pas 25 jaar geleden dat ik Corsica voor het laatst heb bezocht en verwacht dat het er nog net zo bij ligt.
Volg me op mijn blog en dan weet jij het ook of dat zo is.

Wim Wagenaar

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2015

Naar huis

02 Juli 2015

Vague de Chaleur

30 Juni 2015

Cap Corse

27 Juni 2015

De koninginnenrit

25 Juni 2015

Mooie Vijgen
Wim

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 256766

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Reis naar Sardinië 2017

09 November 2015 - 30 November 2015

Een Rondje Sri Lanka 2015

04 Juni 2015 - 10 Juli 2015

The road to Corsica and Sardinia

15 Juni 2014 - 25 Juli 2014

De Reis Naar Sarajevo En Verder

08 April 2014 - 08 April 2014

Een Mooie Zondag

25 Mei 2013 - 08 Juli 2013

De reis naar Sicilie in 2013

31 Oktober 2012 - 15 December 2012

Reis door Z.Afrika

13 Mei 2012 - 17 Juni 2012

De Camino naar Santiago 2012

03 Mei 2011 - 02 Juni 2011

De Ronde Van Tunesië 2011

22 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Op zoek naar de Light Brigade op de Krim

30 Juni 2009 - 28 Juli 2009

Reizen 2009.

Landen bezocht: