Beren op de weg! - Reisverslag uit Bihac, Bosnië en Herzegovina van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu Beren op de weg! - Reisverslag uit Bihac, Bosnië en Herzegovina van Wim Wagenaar - WaarBenJij.nu

Beren op de weg!

Blijf op de hoogte en volg Wim

21 Juni 2014 | Bosnië en Herzegovina, Bihac

Beren op de weg

Zaterdag, 21 juni 2014,
Gisteren, toen ik hier na een lange rit aankwam in Bihac in BiH zoals Bosnië heet was het 30gr. Bij een hotel kon ik de tent opzetten, ik was de enige. Maar men garandeerde een veilig verblijf, de toiletten deden het en er was warm water en Wi-Fi. Dat is allemaal heel wat, hier in Bosnië. Ik sta langs de Una, een grensrivier met Hrvatska, Kroatië. Waterversnellingen maken d at het hier een raftcentrum is. Toen ik iets ging eten en een pivo wilde drinken begon een vreselijk onweer met enorme hagel erbij. Ik vreesde voor mijn tent, maar bij terugkomst was alleen de stoel drijfnat, maar die is van plastic of zo. Bij 2 eerdere buien was mijn handdoek die ik beide keren op de tent te drogen had gelegd, kletsnat geworden. Nu lag het binnen. Die regen bleef aanhouden tot na 2en die nacht. Ik kreeg al visioenen van een week lang alleen maar regen. De volgende ochtend, ik had een lange nacht in de tent gelegen, was het onbewolkt, met boven de heuvels enorme witte wolken die het verdampte water weer naar boven transporteerde. Ik ging Bihac verkennen, een kleine stad, hoofdzakelijk moslim bevolking, gezien de vele minaretten, liep een tourist information binnen en de man begon enthousiast over het Nat.park Una te vertellen en liet me een map zien hoe ik er kon komen en hoe ik er kon rijden. Hij liet een foto zien van de watervallen van de una, de rivier en ik was om. Hoe is de weg door het park? vroeg. ik. “Gravel”, was het antwoord, “maar aangestapt, niet los”. Eerst even naar de camping om e.e.a. mee te nemen en daar constateerde ik dat ik mijn routeboek kwijt ben. Daar staan al mijn campings in en alle routes hoe ik rijden moet. Maar ook al mijn aantekeningen, die ik in de aanloop van de reis verzameld heb en nog veel meer, Het zij zo. Kortom een ramp! Nu weet ik ook niet meer wanneer ik weer richting thuis moet gaan en waarvandaan en hoe. Ik besluit me er maar bij neer te leggen, dat boek ben ik minstens al 1 dag geleden ergens verloren en dat is als ik wist waar, het me 2 dagen kost het terug te halen. Ik ga op pad naar dat nat.park Una, Een van de ingangen is nog 10 km rijd weg, dan begint de zandweg en een ranger staat bij een blokhut met een slagboom over de weg en na het betalen van 6 km, de geldsoort die men hier heeft, de Konvertible Mark kan ik doorrijden. Maar na 500 mrt. bekruipt me het idee om terug te keren, want aangestampte gravel is dit niet, die regen van gisteren heeft de weg veranderd in een off the road of een trial parcours. Volkomen ongeschikt om dit met de scooter te doen. Een lekke band, met al die scherpe keien is nog het minste wat me kan overkomen, en het is 13 km rijden naar waar ik naartoe wil. Ik besluit om nog iets verder te gaan en als het niet beter wordt…. Dan zie ik een bord dat waarschuwt voor wolven op de weg, ik schrik er van. Maar wat verder, de weg wordt niet beter maar ik had besloten toch door te gaan, zie ik een bord dat waarschuwt voor wilde zwijnen. Volgens mij is het nog geen tijd voor jonge zwijntjes, dus zijn de ouders niet al te agressief. Maar weer verder, de weg wordt eerder slechter dan beter en gaat soms ook gevaarlijk omhoog zodat er bijna geslipt wordt met het achterwiel, zie ik een bord dat voor beren op de weg waarschuwt, bruine nog wel. Gelukkig maar, die heb ik al zo vaak gezien in mijn leven, zodat ik me er niets meer van aan probeer aan te trekken. Het park afficheert zich met al die dieren op borden langs de weg maar ook in de folder die ik later doorlees. Maar dan, na 13 km halsbrekende toeren en tegen beter weten daal ik af naar de rivier met hairpins van klei en waterplassen en gravel en als ik weer om me heen kan kijken zie ik de watervallen maar ook touringcarbussen en auto’s. Ik zet de scooter neer en loop via de trappen naar waar je het mooiste zicht op die 20 mrt hoge vallen hebt. t is de moeite waard geweest. Maar nu eerst informeren waar die bussen en auto’s vandaan zijn gekomen want de zelfde weg terug lijkt mij niet wenselijk. Er is een 8 km route die veel beter is, maar dat is logisch anders stonden die bussen er niet. De overkant is Kroatië en daar loopt ook een weggetje maar er is geen brug. Die 8 km lange weg is een makkie vergeleken bij wat ik heb gedaan. Bij een tafel waar potten honing en pollen en flessen staan koop ik bij een jongeman en zijn moeder een flesje. Hij spreekt gelukkig Duits zodat we kunnen communiceren. Ik vroeg of het nu Bosnië aan de WK voetbal meedoet en de overstromingen, meehelpt aan het samen zijn van het land. Het zou moeten antwoordde hij, maar in Mostar waar de helft Moslim is en de andere helft Kroaat, verbrandden die laatsten de Bosnische vlag toen het elftal moest spelen. Zo gaat dat hier, het ligt allemaal heel moeilijk. We schudden handen en ik ga weer op weg naar mijn tent. Vanavond is het feest op het plein in Bihac, een beroemde zangeres treedt op. Nog even over dat roadbook die ik echt kwijt ben, dat is erg vervelend want ook de Tom Tom laat het afweten in vele delen van Bosnië. De weg kwijt zijn kan soms leuk zijn maar hoe vind je hem terug? Een ander geval doet zich voor met de benen. Al paar dagen slik ik die cholesterol verlagers niet meer. In mijn dagelijks doosje pillen zijn ze op en ik heb nog geen moeite genomen om de grote zak met medicijnen uit de tas aan de scooter te vissen en de lipitor eruit te halen, maar het gekke doet zich voor dat dat lopen veel minder slecht gaat. Heeft iemand dat al eens meer gehoord?

  • 21 Juni 2014 - 23:04

    Hans Van Dam:

    Nou dat bedoel ik nou met het avontuurlijke van een reis , krikkemikken inrijden waar het nuchtere verstand je niet wil hebben , maar toch doorgaan omdat de nieuwsgierigheid het wint van de risico gedachte.
    Ik ben blij dat het goed gegaan is voor je het was erg link en ik hoop dat je een alternatieve terug route hebt gevonden ondanks het ontbreken van het zicht op een brug . Als je de road map kwijt bent en ook nog de Tom Tom niet goed werkt dan ben je aangewezen op de uitleg van de plaatselijke bevolking, ook niet altijd even makkelijk.
    Dit verlies moet een domper zijn op je reisvreugde , ik hoop dat je hem toch nog vind in een of andere hoek van je bepakking , en wees verstandig trek die grote zak medicijnen tevoorschijn en ga je dagelijkse pillendoosjes weer bij vullen. Je kunt er niet van uit gaan dat je makkelijker lopen te maken heeft met het niet innemen van de lipitor tabletten. Mocht dat wel zo zijn dan heb je nu de kans om er achter komen door ze braaf weer te gaan slikken.

    Wees en beetje voorzichtig Wim je hebt je trial test nu gehad , man en materiaal hebben het doorstaan misschien is het nu weer tijd wegen te kiezen waar onze scooters voor zijn gebouwd.

    Good luck ; Hans en Marie.

  • 22 Juni 2014 - 11:50

    Pim De Jonge:

    Beste Willem,

    Een mens met een doel laat zich niet snel van de wijs brengen.
    Het enige bordje onderweg dat je niet gezien hebt was dat
    met overstekende leeuwen.
    Dit is juist , want bij jou ,Willem, zijn geen leeuwen en beren.
    Je veel reisplezier toewensend zonder routeboek

    Buuirman Pim

  • 22 Juni 2014 - 13:09

    Beina:

    Wij hebben geen verstand van het medicijn Lipitor maar "men" zegt dat één van de bijwerkingen, spierpijn, gewrichtspijn, spierzwakte, spierkramp in onderrug en kuiten voorkomt maar ook het hele lichaam kan pijn doen. Ik zou deze pillen maar braaf elke dag innemen en als je weer thuisbent eens met je arts praten of er een alternatief voor Lipitor bestaat. groetjes vab beina.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wim

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1392
Totaal aantal bezoekers 256359

Voorgaande reizen:

22 Mei 2017 - 23 Mei 2017

Reis naar Sardinië 2017

09 November 2015 - 30 November 2015

Een Rondje Sri Lanka 2015

04 Juni 2015 - 10 Juli 2015

The road to Corsica and Sardinia

15 Juni 2014 - 25 Juli 2014

De Reis Naar Sarajevo En Verder

08 April 2014 - 08 April 2014

Een Mooie Zondag

25 Mei 2013 - 08 Juli 2013

De reis naar Sicilie in 2013

31 Oktober 2012 - 15 December 2012

Reis door Z.Afrika

13 Mei 2012 - 17 Juni 2012

De Camino naar Santiago 2012

03 Mei 2011 - 02 Juni 2011

De Ronde Van Tunesië 2011

22 Juni 2010 - 23 Juli 2010

Op zoek naar de Light Brigade op de Krim

30 Juni 2009 - 28 Juli 2009

Reizen 2009.

Landen bezocht: